به گزارش اکوایران، طی سه سال گذشته، ربات‌های صنعتی پیتر فانکهاوزر از قدرت بالا رفتن از پله‌ها، به توانایی پریدن میان جعبه‌ها، نیم‌وارو زدن و انجام حرکات پارکور دست پیدا کرده‌اند.

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت رباتیک

به نوشته فایننشال تایمز، این ربات‌ها برای انجام این حرکت‌ها برنامه‌ریزی نشده بودند، اما مدل‌های جدید هوش مصنوعی شرایط آن‌ها را تغییر داده است. فانکهاوزر، مدیر اجرایی ANYbotics، یک استارتاپ رباتیک مستقر در زوریخ، اعلام کرده:‌ «این‌ها لحظاتی هستند که شما فکر می‌کنید این اتفاق، انقلاب بعدی در فناوری است.»

طی یک دهه گذشته، بخش 74 میلیارد دلاری رباتیک به دلیل جهش‌های قابل توجه در بخش هوش مصنوعی، با توانمندی‌های چشمگیری همراه شده است، مانند پیشرفت در زمینه شبکه‌های عصبی که به تقلید از مغز انسان می‌پردازند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری و هوش مصنوعی جهان مانند گوگل، اوپن‌ اِی‌آی و تسلا، در میان شرکت‌هایی قرار دارند که به دنبال ساخت مغز هوش مصنوعی هستند که قادر است به شکل خودکار ربات‌ها را به انجام طیف وسیعی از حرکات سوق دهد که نتیجه آن متحول شدن صنایع مختلف از تولید تا مراقبت‌های بهداشتی است.

untitled

ربات‌های شرکت بوستون داینمیکس

به‌طور خاص، دید کامپیوتری بهبودیافته و قابلیت‌های استدلال چشمگیرتر به ربات‌ها اجازه داده استقلال بسیار بیشتری به دست آورند و بتوانند در محیط‌های مختلف مانند محل‌های ساخت‌وساز، سکوهای نفتی و جاده‌های شهری بدون کمترین مشکل حرکت کنند.

آموزش دادن و برنامه‌ریزی ربات‌ها پیش از این نیازمند مهندسان بود تا سخت‌افزارهای مربوط به قوانین و دستورالعمل‌ها را که به ماشین یاد می‌داد، چگونه رفتار کند، به وجود آورند و این سخت‌افزارها اغلب برای هر سیستم و محیط، منحصربه‌فرد بود.

ظهور مدل‌های یادگیری عمیق در سال‌های اخیر متخصصان را قادر ساخته به آموزش نرم‌افزارهای هوش مصنوعی بپردازند که به ماشین‌ها اجازه می‌دهد در برابر چالش‌های فیزیکی در دنیای واقعی، وفق‌پذیری و واکنش بسیار بهتری داشته باشند؛ ربات‌هایی که قادرند خودشان یاد بگیرند.

درک بالاتر از دنیای اطراف

هوش مصنوعی مولد که می‌تواند به تولید و تجزیه مالتی‌مدیا و متون بپردازد، به ربات‌ها اجازه داده یک درک بسیار بالاتر از دنیای اطراف خود به دست آورند و به شکل راحت‌تری با انسان به تعامل بپردازند. این فناوری به افرادی که فاقد دانش کدنویسی هستند، کمک کرده تا به وسیله دستورهای صوتی یا متنی به کامپیوترها فرمان دهند.

کارینا نامیه از Plural، یک صندوق سرمایه‌گذاری مستقر در لندن، اعلام کرده‌: «درست مانند نگاه کردن به کودکی است که در حال یادگیریست. چون این ربات‌ها به شکل کامل برنامه‌ریزی نشده‌اند و خودآموز هستند،‌ هزینه‌های بالای مهندسی وجود ندارد.»

تمرکز مجدد بر ربات‌های انسان‌نما

در حالیکه انتظار می‌رود عمده پیشرفت‌ها در محیط‌های صنعتی و کف کارخانه دیده شود، در شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی تمرکز مجددی بر ربات‌های انسان‌نما به وجود آمده است.

در اوایل سال جاری میلادی، شرکت گوگل دیپ‌مایند از مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها در تحقیقات خود خبر داد، از جمله استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ برای آموزش ربات‌ها انسان‌نما و کمک به آن‌ها برای درک بهتر محیط اطراف و حرکت کردن با احتیاط بیشتر.

این همچنین مشکلی است که شرکت «ورلد لبز» که توسط مادرخوانده هوش مصنوعی یعنی «فِی‌فِی لی» تأسیس شده، در حال کار روی آن است. این شرکت توانسته تنها طی چهار ماه به ارزش 1 میلیارد دلار برسد.

شرکت آمریکایی اوپن اِی‌آی که سازنده چت‌بات هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی است، پس از منحل کردن تلاش‌های رباتیک همه منظوره خود در سال 2020، در ژوئن 2024 یک گروه تحقیقاتی رباتیک ایجاد کرد و در عین حال در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. این شامل شرکت فیگر می‌شود که در ماه فوریه با حمایت اوپن ای‌آی، مایکروسافت،‌ جف بزوس و انویدیا به ارزش 2/6 میلیارد دلار رسید.

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد بازار جهانی ربات‌های انسان‌نما بیش از یک میلیارد دلار است که بخش کوچکی از بازار کلی رباتیک محسوب می‌شود. با این حال، بازار ربات‌های انسان‌نما به شکل سالانه با رشد 20 درصدی همراه شده و سرعت رشد آن سه برابر سریع‌تر از بازار ربات‌های صنعتی معمولی است.

untitled

ربات انسان‌نمای آمیکا، ساخته شده توسط شرکت اینجینیرد آرتس

سرمایه‌گذاری در حوزه ربات‌های هوشمند

کارشناسان هشدار می‌دهند فناوری در این رابطه هنوز به نقطه‌ای که مطلوب نرسیده و این حوزه بسیار هزینه‌بر است. شرکت «یونی‌تیری رباتیکس» چین ربات‌های انسان‌نمای خود را 16 هزار دلار به فروش می‌رساند. ایلان ماسک اعلام کرده شرکت تسلا استفاده و ساخت ربات‌های انسان‌نما را در سال آینده میلادی آغاز خواهد کرد و فروش گسترده‌تر آن‌ها را از سال 2026 کلید می‌زند.

گزارش‌های پیچ‌بوک نشان می‌دهد قراردادها در زمینه رباتیک و پهپادها در سال جاری میلادی به ارزش 6/5 میلیارد دلار از 552 قرارداد رسیده و در مسیر عبور از 9/7 میلیارد دلاری است که در کل سال 2023 میلادی و در 1256 قرارداد به دست آمد.

با این حال، سرمایه‌گذاری کلی در این بخش به شکل پیوسته از سال 2021 با کاهش همراه بوده است. شرکت رباتیک میترا (Mytra) به‌تازگی اعلام کرده که توانسته 78 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کند. شرکت راب‌کو نیز در ماه فوریه 42/5 میلیون دلار به دست آورد تا بتواند کیت‌های سخت‌افزاری انعطاف‌پذیر رباتیک خود را پشتیبانی کند.

شرکت «تِتسووان ساینتیفیک» که در سان‌فرانسیسکو مستقر است، اخیرا 2/5 میلیون دلار قرارداد سرمایه‌گذاری را نهایی کرده است و قصد دارد یک ربات هوش مصنوعی دانشمند به وجود آورد که قادر است به انجام تحقیق و آزمایشات فیزیکی در آزمایشگاه بپردازد.

کریستین پونس، مدیر اجرایی این شرکت، اعلام کرده ربات‌ها قادر خواهند بود آزمایشات را بسیار دقیق‌تر از انسان انجام دهند که این امر باعث می‌شود دانشمندان وقت بیشتری برای کشفیات و خلاقیت داشته باشند.

او اعلام کرده:‌ «به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد در کشفیات علمی، بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم.»

untitled

در این میان، استفاده گسترده مصرف‌کنندگان از ابزارهای هوش مصنوعی یک تأثیر مثبت بر عقاید پیرامون رباتیک داشته است. این موضوع باعث شده شرکت‌ها استفاده از ربات‌ها در مکان‌های عمومی را در نظر بگیرند. شرکت فِنِر از رباتِ سگ شرکت بوستون داینامیکس که به هوش مصنوعی جمینای پرو مجهز شده، استفاده می‌کند و وظیفه این ربات ارزیابی موجودی انبار است.

آتی هاینلا یکی از بنیان‌گذاران Skype و مدیر اجرایی استارتاپ Starship Technologies گفته: «از این که چگونه مردم به راحتی حضور ربات‌ها را درک می‌کنند، شگفت زده شده‌ام.»