به گزارش اکوایران، مفهوم اینترنت کوآنتومی یک اتفاق نویدبخش است، اما ادغام آن با اینترنت کنونی، چالش‌های قابل توجهی به همراه دارد. اینترنت کوآنتومی، نسل بعدی اینترنت است که بر اساس اصول مکانیک کوآنتومی کار می‌کند. این فناوری از ذرات کوآنتومی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند که باعث می‌شود ارتباطات بسیار امن‌تر و سریع‌تر از اینترنت فعلی شود.

یک تحقیق جدید توسط محقان دانشگاه هانوفر در آلمان نشان می‌دهد که راهی وجود دارد تا شبکه‌های موجود را با شبکه‌های کوآنتومی آینده ترکیب کرد.

به نوشته ساینس الرت، این محققان در آزمایشات خود نشان دادند اطلاعات کوآنتومی و داده‌های سنتی می‌توانند از یک فیبر نوری مشابه منتقل شوند. این اتفاق می‌تواند یک نوع اینترنت به وجود آورد که ضد هک محسوب می‌شود و اجازه می‌دهد از زیرساخت‌های موجود برای اتصال چندین کامپیوتر کوآنتومی استفاده شود؛ موضوعی که باعث ایجاد شبکه‌های قدرتمندی می‌شود که قادرند وظایف محاسباتی پیچیده را حل کنند.

برقراری ارتباط کوآنتومی به انتقال امواج نور مرتبط با هم به صورت جداگانه برای حفظ ارتباط درهم تنیده ظریف آن‌ها متکی است. این موضوع به‌طور معمول نیازمند سیگنال‌های کوآنتومی است تا به شکل جداگانه از امواج نوری حامل داده ارسال شوند که باعث می‌شود استفاده از یک فیبر نوری مشابه برای هر دو نوع داده دشوار شود.

مایکل کوئز، فیزیکدان از دانشگاه هانوفر، می‌گوید: «برای اینکه اینترنت کوآنتومی را به واقعیت تبدیل کنیم، باید فوتون‌های درهم تنیده را از طریق شبکه‌های فیبر نوری منتقل کنیم. ما همچنین می‌خواهیم به استفاده از فیبرهای نوری برای انتقال داده‌های معمولی ادامه دهیم.»

او افزود: «تحقیقات ما گام مهمی در جهت ترکیب اینترنت معمولی با اینترنت کوآنتومی است.»

این تیم تحقیقاتی از یک دستگاه که به‌طور ویژه طراحی شده، استفاده کرده است تا بتواند از تکنیک سروداین بهره ببرد؛ این تکنیک فاز سیگنال‌ها را در فیبر نوری تغییر می‌دهد.

این روش اجازه می‌دهد داده‌های کوآنتومی و داده‌های معمولی، کانال فرکانسی مشابهی را به اشتراک‌ بگذارند، بدون اینکه با یکدیگر مداخله پیدا کنند و حالت درهم تنیده جریان کوآنتومی حفظ شود. در سمت گیرنده، جریان‌ها می‌توانند جدا شوند و امکان انتقال همزمان هر دو نوع داده را فراهم کنند؛ یک رویکرد ترکیبی برای ارتباط.

این آزمایش نخستین‌بار است که دانشمندان با موفقیت نور درهم تنیده را در کنار داده‌های غیر درهم تنیده در همان کانال فرکانسی در فیبر نوری ارسال می‌کنند. با توجه به اینکه این فیبرها زیربنای اینترنت فعلی هستند، این کشف نشان می‌دهد که فناوری‌های کوآنتومی می‌توانند سریع‌تر ادغام شوند.

با وجود این پیشرفت، چالش‌هایی باقی می‌ماند. تحقیقات در حال انجام بر انتقال اطلاعات کوآنتومی در مسافت‌های طولانی‌تر بدون از دست دادن یکپارچگی آن و مدیریت ترافیک در شبکه‌های موجود متمرکز است.

اگر اینترنت کوانتومی بتواند به شکل کامل محقق شود، نویدبخش یک امنیت بی‌نظیر است. داده‌های کوآنتومی در صورت رهگیری از بین می‌روند و یک لایه حفاظتی فراتر از آنچه امروز در دسترس است اضافه می‌کنند.