به گزارش اکوایران، مالک تلگرام به صورت ناگهانی و در حالی‌که با جت شخصی‌اش به فرانسه رفته بود، در فرودگاهی در نزدیکی پاریس، بازداشت.

هنوز جزئیاتی درباره اتهامات او و دلیل بازداشتش منتشر نشده است، اما این بازداشت، روی بازارهای مرتبط با تلگرام اثرگذار بوده است.

دورف اصالتا اهل روسیه است و در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار، شبکه پیام‌رسان تلگرام را در روسیه راه‌اندازی کرد. در آن زمان، دولت روسیه اصرار داشت که دورف این شبکه پیام‌رسان را همسو با جریان حاکمیتی در این کشور مدیریت کند. با این حال، دورف زیر بار این قضیه نرفت.

سرانجام پاول دورف تصمیم گرفت در کشوری دیگر، کسب‌وکارش را مدیریت کند و در نهایت سر از امارات متحده عربی در آورد و در دوبی، مقر شرکت تلگرام را راه‌اندازی کرد.

به این ترتیب، دورف علاوه بر روسیه، از شهروندی امارات متحده عربی هم برخوردار است. او همچنین شهروند روسیه محسوب می‌شود.

زمانی‌که پلیس فرانسه، دورف را بازداشت کرد، وزارت خارجه و سفارت روسیه که او را شهروند خود می‌دانند، وضعیت دورف را پیگیری کردند و کمی بعد اعلام کردند که پلیس فرانسه برای روشنگری درباره وضعیت شهروندشان، با آن‌ها همکاری نکرده است.

کمی بعد، امارات متحده عربی هم خواستار شفاف‌سازی درباره وضعیت شهروند خود از فرانسه شد. کمی بعد، رسانه‌ها خبر دادند که دورف آزاد شده و قرار است برای پاسخگویی نسبت به اتهاماتش در دادگاهی در فرانسه حاضر شود.

در مدت بازداشت او، خبرهای متعددی درباره او منتشر شد که برخی از آن‌ها هدفمند بوده و صرفا برای بالا نگه داشتن ارزش تون کوین، رمزارز وابسته به تلگرام دست به دست شده است.

برای مثال یکی از خبرها این بوده که امارات متحده عربی، خرید ۸۰ جنگنده از فرانسه را بابت این اتفاق، متوقف کرده است. با این حال، این پرسش مطرح است که آیا چنین خبری صحت دارد؟

در ویدیوی بالا ضمن بررسی وضعیت تون کوین و داگز که هر دو رمزارزهای وابسته به تلگرام هستند، توضیح داده شده که این شایعه‌ها چطور به بهبود وضعیت آن‌ها کمک کرده است.