عرضه محصولات تولیدی شرکت های خودروساز از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به رغم ادعای سیاست گذار خودرویی همچنان جولانگاه واسطه ها و سوداگران است.

بعد از اینکه به دلیل مشکلات به وجود آمده در انتشار اسامی منتحبان اصلی و رزرو، وزارت صمت اعلام کرد به تمام نفر اصلی و جایگزین در اولین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه، خودرو اختصاص پیدا می کند حال معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت خبر می دهد علاوه بر منتخبان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آن دسته از متقاضیان این طرح که نامشان به عنوان رزرو در اولین فروش سامانه یکپارچه اعلام شده نیز خودرو دریافت خواهند کرد.

آن طور که منوچهر منطقی می گوید حدود 27 هزار و 800 نفر از مادران دارای دو فرزند و بیشتر در اولین قرعه کشی سامانه فروش یاد شده، نامشان به عنوان نفر اصلی انتخاب شده است.

معاون وزیر صمت ادامه می دهد نام 10 هزار  و 667 مادر نیز در لیست رزرو قرار دارد. بنابراین در مجموع به حدود 38 هزار و 450 مادر از مسیر سامانه یکپارچه، خودرو اختصاص پیدا خواهد کرد.

پیش تر  حسین زاده قشمی رئیس ارتباطات وزارت صنعت اعلام کرد در اولین فروش سامانه یاد شده در مجموع حدود 191 هزار و 600 دستگاه خودرو به منتخبان رزرو و اصلی واگذار خواهد شد که سهم مادران دارای دو فرزند حدود 38 هزار و 450 نفر بوده است. به عبارت دیگر حدود 20 درصد از خودروهای عرضه شده در اولین فروش سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به مادران تعلق گرفته است.

اما کل مادران واجد شرایط برای شرکت در این طرح فروش بر اساس اعلام سیاست گذار خودرویی حدود 145 هزار نفر بوده است. بنابراین با یک حساب سر انگشتی حدود 26 درصد از مادران واجد شرایط در اولین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه موفق به دریافت خودرو خواهند شد.

حال واسطه ها و سوداگران با توجه به الزام قانونی برای اجرای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی خودروسازان در طرح های فروش آتی و همچنین جمعیت کم واجدین شرایط، این فرصت را دارند تا با شناسایی مادرانی که اسامی آنها در این طرح فروش در لیست منتحبین قرار نگرفته یا مادرانی که شرایط دریافت خودرو از مسیر یاد شده را دارند و به بنا به دلایلی در اولین طرح فروش سامانه یکپارچه ثبت نام نکردند، بی دردسر و با پرداخت مبلغی جزئی امتیاز واجدین شرایط را خریداری کرده و به قیمت کارخانه خودرو دریافت کنند.