سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تا اطلاع ثانوی طرح فروشی را برگزار نخواهد کرد. اولین طرح فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه اواخر اردیبهشت ماه سال جاری استارت خورد اما در زمان اعلام اسامی منتخبان اختلال هایی ایجاد شد. اختلال ایجاد شده سبب شد تا اسامی منتخبان اصلی و منتخبان ذخیره قابل تفکیک نباشد.

چالش اختلال اسامی منتخبان قرعه کشی، سبب نارضایتی متقاضیان خرید خودرو شد سیاست گذار خودرویی مشکل به وجود آمده را به طور تلویحی به گردن شرکت های خودروساز انداخت. وزارت صمت برای اینکه به نوعی جلوی این نارضایتی را بگیرد اعلام کرد به تمامی افرادی که اسمشان در این قرعه کشی به عنوان فرد منتخب منتشر شده، خودرو اختصاص پیدا خواهد کرد.

حال با توجه به نامه نگاری میان معاونت هماهنگی محیط کسب و کار و معاونت حمل و نقل به نظر می رسد اختلال ایجاد شده نه تنها مشکلی سطحی نبوده بلکه گویای نبود امنیت کافی در سامانه بکار گرفته شده توسط وزارت صمت برای فروش خودرو بوده است.

در نامه معاونت هماهنگی محیط کسب و کار به معاونت صنایع حمل و نقل آمده است

دفتر فناوری داده، اطلاعات و امنیت فضای مجازی با توجه به شرایط فعلی انتخاب پیمانکار، عدم عقد قرارداد با وزارتخانه، عدم مالکیت سامانه و همچنین عدم ورود در تحلیل فرآیند تخصیص، امکان پذیرش مسؤولیت در خصوص تأیید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را ندارد.

در ادامه آمده نامه آماده است لازم به ذکر است در صورت واگذاری رسمی مسئولیت‌های مربوط به مباحث فنی سامانه مذکور، مواردی از جمله انتخاب پیمانکار، اجرا، پیاده‌سازی و تست همه‌جانبه سامانه، ‌نیازمند طی مراحل فنی و کارشناسی موضوع بوده و تحلیل فرآیندها و زیرساخت‌های مربوطه نیز می‌بایست تعیین تکلیف شود. معاون هماهنگی محیط کسب و کار تاکید کرده از طرفی با توجه به حساسیت و اهمیت این سامانه، زیرساخت‌های ارتباطی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و امنیتی مناسبی می‌بایست تدارک شود که تأمین آنها اعتبار متناسب خود را نیاز دارد که می‌بایستی در چارچوب ردیف‌های مرتبط طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال جاری پیش‌بینی شده و تخصیص یابد.

در پایان نامه نیز به معاونت صنایع حمل و نقل پیشنهاد شده برای قرعه‌کشی آتی از طریق سامانه مزبور فعلا ًموارد و نقطه نظرات مرکز افتا ریاست جمهوری به طور ویژه از آن مرجع درخواست و پس از دریافت و آماده‌سازی سامانه مطابق آن موارد، نسخه نهایی به منظور تست و ارزیابی فنی در اختیار یکی از آزمایشگاه‌های حائز صلاحیت تحت نظارت مرکز افتا قرار داده شود و قرعه‌کشی به بعد از آن زمان موکول گردد. دفتر فناوری داده اطلاعات و امنیت فضای مجازی آماده همکاری برای موارد ذکر شده می‌باشد.

سخنگوی وزارت صمت شائبه نبود امنیت لازم در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را تکذیب کرد و گفت : آنچه در مورد این سامانه مطرح شده مراحلی است که باید طی شود تا مسئولیت انجام قرعه‌کشی به وزارت صمت واگذار شود.

امید قالیباف‌ تاکید کرد: وزارت صمت به‌دقت سلامت و شفافیت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را زیر نظر دارد و نامه منتشر شده این دغدغه را ثابت می‌کند.

هر چند وزارت صمت بر سلامت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تاکید می کند اما به نظر می رسد با توجه به پیشنهادی که در انتهای نامه یاد شده آمده مشکلی وجود داشته که معاون هماهنگی محیط کسب و کار به عنوان راهکار موقت اخذ نقطه نظرات مرکز افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) ریاست جمهوری را مدنظر قرار دهد.