دومین مرحله فروش خودرو در سامانه وزارت صمت پایان یافت و امروز قرعه کشی محصولات حاضر در این دور از فروش خودرو برگزار شد. با توجه به تب ثبت نام و خرید خودرو به قیمت کارخانه به طور معمول در زمان ثبت نام در سامانه و همچنین در زمان مشخص شدن اسامی منتخبان کلاهبرداران فعالیت خود را گسترش می دهند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی رییس پلیس فتای تهران در ارتباط با کلاهبرداری های خودرویی هشدار می دهد.

آن طور که معظمی گودرزی می گوید این روزها کلاهبرداری از شهروندان در پوشش فروش فوری یا فروش خارج از نوبت خودرو رواج دوباره یافته است.

اظهارات رییس پلیس فتای تهران نشان می دهد افراد فرصت طلب از اخباری که در ارتباط با حذف قرعه کشی برخی محصولات شرکت های خودروساز منتشر شده سو استفاده کرده و به دنبال این هستند تا از متقاضیان بی اطلاع کلاهبرداری کنند.

اما افراد سودجو از چه شگردهایی در این ارتباط استفاده می کنند؟ معظمی گودرزی در پاسخ به این سوال می گوید کلاهبرداران با ادعاهایی نظیر ثبت‌نام کاربران با تضمین برنده شدن در قرعه‌کشی، ثبت‌نام و دریافت فوری خودرو، ثبت‌نام در سایت بدون قطعی و اختلال به دنبال این هستند تا افرادی که به دنبال خرید خودرو به قیمت کارخانه هستند را جذب کنند.

این مقام مسئول در پلیس می گوید سودجویان طعمه های خود را در مکان هایی مانند کافی نت ها پیدا می کنند. معظمی گودرزی ادامه می دهد آنها در این مکان ها افراد سالمند که اطلاعی از نحوی ثبت نام ندارند را پیدا کرده و از اطلاعات هویتی این افراد و همچنین اطلاعات حساب شخصی آنها سو استفاده می کنند.  

رییس پلیس فتا تاکید می کند متقاضیان توجه داشته باشند آدرس سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و همچنین سایت های فروش شرکت های خودروساز آدرس مشخصی دارد و هیچ لینک کمکی در این ارتباط وجود ندارد با این حال برخی خریداران خودرو گول افرادی که ادعا می کنند لینک های کمکی برای دریافت بی دردسر محصولات شرکت های خودروساز را دارند را می خورند.

بررسی های پلیس فتا نشان می دهد آدرس سایت هایی که به عنوان لینک کمکی معرفی می شود در واقع صفحات جعلی بوده و اطلاعات هویتی و کارت بانکی شهروندان را به سرقت می‌برد.

بر اساس اعلام پلیس فتا برخی از کلاهبرداران نیز در  شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و واتساپ با ذکر این نکته که در قبال دریافت مبلغی می توانند خرید خودرو برای متقاضیان را با قیمت های کارخانه ای بی دردسر انجام دهند، افراد بی اطلاع را به خود جلب کرده و بعد از دریافت مبالغی از آنها می روند و دیگر خبری از از آنها نمی شود.