معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت از طراحی ساز و کاری برای تعیین تعرفه واردات خودرو با میزان داخلی سازی آنها خبر داد.

ابوالفضل خلخالی می گوید به طور مثال اگر در خودرو‌های وارداتی، 20 درصد داخلی سازی داشته باشیم 32 درصد تعرفه به واردات آن تعلق می‌گیرد و اگر داخلی سازی تا 30 درصد افزایش پیدا کند تعرفه واردات آن به 20 درصد کاهش می‌یابد

معاون دفتر صنایع خودروی صمت با اشاره به اینکه قیمت گذاری در حال حاضر در اختیار سازمان حمایت است گفت البته آیین نامه‌ای در دست تنظیم است تا معیار قیمت گذاری باشد که طبق آن رقابتی بودن محصولات را می‌سنجیم.

این مقام مسئول در وزارت صمت در تشریح این آیین نامه برای تعیین قیمت خودرو می گوید براساس این آیین نامه برای هر کدام از این محصولات رتبه رقابتی بودن تخصیص می دهیم، این رقابتی بودن براساس سنجش میزان قیمت کنونی محصول با میزان قیمت محصول رقابتی در جهان خواهد بود.

خلخالی اضافه کرد: به دنبال این هستیم تا حاشیه امنی که برای خودروساز‌ها ایجاد کرده ایم را از بین ببریم تا از این مسیر خودروسازان ما بتوانند در فضای رقابتی به عرضه محصولات خود بپردازند.

معاون دفتر صنایع خودروی صمت می گوید یک قیمت رقابتی برای هر محصول اعلام خواهد شد.

معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: همچنین به اجزای تشکیل دهنده قیمت یک محصول توجه ویژه‌ای خواهیم داشت. در این بین قیمت اعلامی توسط بنگاه از حیث رقابتی، بررسی و مشخص خواهد شد که آیا قیمت رقابتی است یا خیر؟ و اگر رقابتی است در چه رتبه‌ای قرار دارد؟

خلخالی تاکید کرد اگر محصولی رتبه رقابتی پایین داشته باشد باید از خط تولید خارج شود و یا اصلاحاتی صورت گیرد تا به قیمت رقابتی برسد.

در واقع محصولات تنها زمانی می‌توانند با توجه به قیمت اعلامی بنگاه در بازار عرضه شوند که قیمت رقابتی داشته باشند.

معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت به بالا بودن قیمت اولیه خودرو‌های مونتاژ در ایران در مقایسه با کشور‌های همسایه و کشور‌های سازنده آن نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از آن به دلیل تعرفه قیمتی است و بخشی از آن نیز به دلیل میزان پایین تولید و غیراقتصادی است.

خلخالی می گوید باید در پلتفرم‌های مشترک در داخل کشور تولید انجام دهیم تا میزان تولید را به میزان اقتصادی برسانیم و برای تحقق این موضوع به دنبال هم افزایی از طریق ایجاد اتحاد‌های راهبردی میان تولید کنندگان خودرو در داخل کشور هستیم تا بر روی هزینه‌های سربار تأثیر بگذارد و شاهد تعدیل قیمت این نوع محصولات باشیم.