بررسی اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال سازمان بودرس نشان می دهد این خودروساز به بورس کالا تعهد داده حداقل سالیانه 50 درصد تولید یا 12 هزار و 500 دستگاه هایما را از مسیر بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار دهد.

ایران خودرویی ها در حال حاضر سه عضو خانواده هایما یعنی هایما S7، هایما S5 و هایما S8 را در سایت خراسان تولید می کنند. هایما S8 به تازگی به خطوط تولید این خودروساز اضافه شده و هنوز عرضه آن آغاز نشده است.

بررسی صورت های مالی ایران خودرو مربوط به اسفندماه سال گذشته نشان می دهد این خودروساز طی سال 1400 در مجموع حدود هشت هزار و 650 دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است.

آبی های جاده مخصوص در 5 ماهه ابتدایی سال جاری توانستند 6 هزار و 570 دستگاه انواع هایما تولید کنند. با توجه تیراژ تولید ثبت شده تا پایان دومین ماه از تابستان سال جاری و همچنین اضافه شدن مدل S8 این خودرو به نظر می رسد ایران خودرویی ها به راحتی از تیراژ تولید سال گذشته هایما گذر خواهند کرد و رکوردی جدید را در تولید این محصول مونتاژی چینی ثبت می کنند.

چنانچه این گمانه محقق شود عرضه این خودرو با توجه به تعهدی که به بورس کالا داده اند دور ذهن نخواهد بود. با توجه به قول ایران خودرو به مدیران بورس کالا و همچنین عرضه 481 دستگاهی در دور اول ایران خودرویی ها حداقل بیش از 12 هزار دستگاه دیگر از این خودرو را از مسیر بورس کالا در اختیار مشترین قرار خواهند داد.

اولین عرضه هایما S7 در بورس کالا قیمت پایه آن 742 میلیون و 500 هزار تومان 6 شهریورماه برگزار شد و خریداران رنگ مشکی این خودرو توانستند آن را قیمت پایه عرضه شده خریداری کنند و رنگ سفید آن نیز با رشدی حدود 1.6 درصد از قیمت پایه با قیمت 753 میلیون و 342 هزار و 500 تومان به مشتریان واگذار شد. البته به قیمت پایه این خودرو باید هزینه های دیگری را نیز اضافه کرد.

نخستین بخش هزینه ها مجموعا ۱۳ درصد مبلغ معامله است. این 13 درصد شامل ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۳ درصد مالیات و عوارض شماره گذاری و یک درصد مالیات نقل و انتقال ماده ۳۰ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده بوده و براساس مبلغ معامله محاسبه و اعلام می شود.

البته خریداران هایما از بورس کالا باید حدود چهار میلیون و 203 هزار و 450 تومان دیگر نیز بابت هزینه هوشمندسازی، صدور و ارسال کارت خودرو و کارت سوخت،  هزینه خدمات پست، هزینه تولید پلاک و شماره گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث پرداخت کنند.

هایما مدل S7 حدود در بازار حوالی 960 میلیون تومان قیمت خورده است و هایما S5 نیز با قیمتی حول و حوش 803 میلیون تومان در دسترس مشتریان قرار دارد.

به رغم اضافه شدن هزینه های بالا به قیمت پایه باز هم خرید هایما S7 با توجه به قیمت های امروز بازار سودی حول و حوش 115 میلیون تومانی برای خریداران این خودرو از بورس کالا به همراه دارد.

هنوز ایران خودرو هایما S5 را در بورس کالا عرضه نکرده و مشخص نیست قیمت پایه آن چقدر خواهد بود اما آنچه مشخص است همانند قیمت S7 قیمت آن پایین تر از قیمت های بازار خواهد بود.