بازار خودرو همچنان کج دار و مریز به مسیر خود ادامه می دهد و شاهد هستیم که دامنه نوسان قیمت ها بیش از پیش محدود شده است. در این شرایط نه مشتری ها در بازار حضور پیدا می کنند، نه فروشندگان به دنبال این هستند تا خودروی در اختیار خود را بفروشند. طرف تقاضا چشم انتظار ورود خودرو به کشور است. بخش زیادی از مشتریان این گمانه را در ذهن می پرورانند که با از سرگیری واردات خودرو قیمت ها، چه محصولات وارداتی، چه محصولات مونتاژی و چه محصولات داخلی در سراشیبی قرار خواهد گرفت از این رو ساعت خرید خودرو را همزمان با زمان ورود خودروها تنظیم می کنند.

اما فروشندگان بازار معتقدند واردات خودرو حتی اگر عملیاتی هم شود تاثیر چندانی روی قیمت خودروها نمی گذارد. فعالان بازار تاکید می کنند اگر سیاست گذار خودرو بتواند نظر بانک مرکزی را به طور کامل جلب کند و در بهترین حالت  منابع ارزی تعیین شده را به ورود خودرو اختصاص دهد با فرض اینکه تمام خودروهای وارداتی با سقف قیمت تعیین شده ( 20 هزار یورویی) وارد شوند حدود 50 هزار دستگاه خودرو وارد بازار خواهد شد. آنها این گونه تحلیل می کنند اگر فرض کنیم تمام خودروهای وارداتی قیمتی حول و حوش 10 هزار یورویی (کف قیمت اعلام شده) داشته باشند (البته این فرض محال است و بعید است تمام خودروهای وارداتی قیمتی به این میزان داشته باشند) در این شرایط حدود 100 هزار دستگاه خودرو وارد می شود. چنانچه خودروسازان، چه دولتی و چه خصوصی، بتوانند همان تیراژ سال گذشته را نیز محقق کنند (البته وزارت صمت تکلیف تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاهی را امسال از خودروسازان مطالبه می کند) بازهم شاهد خواهیم بود تیراژ خودروهای وارداتی در مقابل خودروهای تولیدی در کف حدود 5.5 درصد و در سقف حدود 11 درصد را شامل می شود بنابراین در این شرایط بعید است از این ناحیه تغییر عمده ای در قیمت های بازار اتفاق بیفتد. فروشندگان می گویند این تیراژ واردات در مقابل تولید داخل بیش از پیش ضرب المثل جنگ پشه با حبشه را به ذهن متبادر می کند. این تحلیل فروشندگان سبب می شود تا آنها عجله ای برای فروش خودروهای در اختیار خود نداشته باشند. آنچه دل فروشندگان را برای نگهداشتن خودرو و تامل در فروش محصولات در اختیار خود گرم می کنند گمانه زنی هایی است که در مورد کمرنگ شدن احتمال توافق احیای برجام شنیده می شود، هر چند هنوز احتمال چرخش دقیقه نودی طرفین توافق وجود دارد.

اما فراموش نکنیم چنانچه واردات خودرو از سرگرفته شود و این مساله با ایجاد خوش بینی از مسیر احیا توافق برجام اتفاق بیفتد آنگاه ورق بازار خودرو به طور کامل بر می گردد و با همین تیراژ اندک وارداتی تا پایان سال شاهد کاهشی شدن قیمت خودروها خواهیم بود.