به گزارش اکوایران، شرکت سایپا در اطلاعیه‌ای که در سامانه کدال منتشر شده، اقدام به شفاف سازی اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی 6 ماه منتهی به 31 شهریور سال جاری کرد. براساس اطلاعیه سایپا در دوره مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل این شرکت شاهد تغییر بیش از 30 درصد سود (زیان) عملیاتی بوده است که متأثر از 4 عامل بوده است. 

در میان چهار عامل اثر گذار در این بخش بیش از همه می توان به افزایش تولید و کاهش موجودی خودروهای ناقص در نیمه نخست سال جاری اشاره کرد. شرکت سایپا در این نامه به این نکته اشاره کرده که این شرکت در راستای بهبود روند تولید توانست با برنامه ریزی صورت گرفته در حوزه زنجیره تامین ضمن افزایش تولید، موجب کاهش موجودی خودروهای ناقص در نیمه نخست سال شد. با توجه به اقدامات صورت گرفته در پایان دوره سال 1400 از 42 هزار و 669 دستگاه خودرو به 11 هزار و 449 دستگاه خودرو در پایان 6 ماهه سال جاری کاهش یافت. کاهشی که در موجودی و آثار بهای موجودی ابتدای سال 1400 قابل مشاهده است.

از سوی دیگر با بهبود روند تولید و تکمیل خودروهای ناقص، ضمن ایفای تعهدات قبلی فروش، موجب شده فروش محصولات با آخرین نرخ های مصوب صورت پذیرد و این امر موجب افزایش میانگین فروش محصولات نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است.

یکی دیگر از موارد به تغییر ترکیب محصولات این شرکت باز می گردد. با خارج کردن محصولات زیان ده از جمله «تیبا معمولی،‌ تیبا 2 و سایپا» از خط تولید و افزایش تولید سایر محصولات بهبود روند زیان عملیاتی این شرکت را به همراه داشت.

علاوه بر موارد مذکور سود حاصل از فروش دارایی های ثابت شرکت به مبلغی بالغ بر 7350 میلیارد ریال نیز بر بهبود زیان عملیاتی این شرکت اثرگذاشته است.    

سایپا