وزارت صمت دریاره عرضه خودرو قوانین جدیدی را به شرکت های خودروساز ابلاغ کرد. سیاست گذار خودرویی در نامه ای خطاب به مدیران عامل ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور و آرین پارس موتور مواردی را در ارتباط با عرضه های جدید خودرو در بورس کالا به آنها گوشزد کرد.

این دستور العمل جدید که به امضای معاون حمل و نقل وزیر صمت رسیده، پنج بند دارد. منوچهر منطقی در بند اول دستورالعمل یاد شده از ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور و آرین پارس موتور خواست تا تیراژ عرضه را محصولات خود را افزایش دهند.

بر اساس اعلام معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت دو خودروساز بزرگ باید در از هر محصولی که قصد عرضه آن در بورس کالا را دارند حداقل تیراژ دو هزار دستگاهی عرضه کنند.

این در شرایطی است که بررسی آخرین عرضه ایران خودرو در بورس کالا نشان می دهد این خودروساز نصف این تیراژ از محصولات خود را در دسترس متقاضیان قرار داده است. آبی های جاده مخصوص در آخرین دور فروش محصولات خود در بورس کالا دو خودروی پژو 207 و تارا را روی تابلوی بورس کالا بردند. مجموع خودروی عرضه شده توسط ایران خودرویی ها دو هزار و 100 دستگاه بود که سهم پژو 207 بر اساس اعلام بورس کالا هزار و 500 دستگاه و سهم تارا نیز 600 دستگاه اعلام شد.

الزام شرکت های خودروساز به رعایت حداقل عرضه در حالیست که تا کنون این تعداد خودرو از سوی ایران خودرو و سایپا در بورس کالا عرضه نشده است.

خودروسازان خصوصی نیز موظف شدند از هر محصول خود حداقل 500 دستگاه باید در دسترس متقاضیان قرار دهند. بهمن موتور امروز 486 دستگاه فیدلیتی را روی تابلوی بورس کالا برد. بنابراین شاهد هستیم شرکت های خودروساز خصوصی نیز باید تیراژ خود را برای عرضه در بورس کالا افزایش دهند.

همچنین شرکتهای خودروساز موظف شدند لیست خریداران محصولات طی ۴۸ ماه گذشته را پیش از هر عرضه به بورس کالا اعلام کنند تا کلیه افراد لیست تجمیع شده مذکور و همچنین خریداران دوره‌های پیش در بورس کالا (که اطلاعات آنها نزد سازمان بورس محفوظ است) از شمول خرید در هر عرضه جدید خارج شوند.

با توجه به این بند این شائبه وجود دارد که مشتریانی که پیش تر از خودروسازان خودرو خریداری کردند توانسته اند به رغم ممنوعیت ها از بورس کالا خودرو خریداری کنند. بنابراین سیاست گذار خودرویی به دنبال این است تا مسیر خرید خودرو از بورس کالا را برای خریداران خودرو که پیش تر از شرکت های خودروساز خودرو تحویل گرفته اند، مسدود کند.

بند سوم این دستورالعمل می گوید خودروسازان موظفند تعهدات قانونی ابلاغی (نظیز طرح جوانی و …) را متناظر با عرضه‌ها در بورس کالا انجام دهند. با توجه به این مساله وزارت صمت خودروسازان را مکلف کرد تا در کنار فروش محصولات خود در بورس کالا طرح های فروش مانند طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین طرح اسقاط خودروهای فرسوده را برای مادران دارای دو فرزند و بیشتر و همچین دارندگان خودروهای فرسوده به اجرا در بیاورند. البته خودروسازان خصوصی بعد از عرضه خودرو در بورس کالا دیگر برنامه ای برای عرضه های ویژه نداشتند اما آن طور که از محتوای این دستورالعمل جدید بر می آید باید خودروسازان خصوصی نیز طرح هایی را برای فروش به مادران دارای دو فرزند و بیشتر و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده برنامه ریزی کنند.

تکلیف چهارمی که به خودروسازان ابلاغ شد این است که برنامه ریزی های لازم در خصوص عرضه در بورس را مطابق مجوزهای فروش اعطا شده به گونه‌ای انجام دهند که خدشه‌ای در تعهدات پیشین ایشان ایجاد نشود و یا تعهدلا معوق جدید ایجاد نشود.

بند آخر نیز می گوید هر گونه عرضه خودرو فراتر از مجوز اخذ شده و یا مشتقات مالی وابسته به خودرو اعم از گواهی سپرده ، معاملات سلف و سلف موازی استاندارددو یا هر نوع اوراق بهادار و یا پشتوانه دارایی (ABS) مبتنی بر خودرو در بورس کالت با توجه به آنکه بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر می‌گذارد مستلزم اخذ مجوز از وزارت صمت است.

با توجه به این دستورالعمل جدید برای عرضه محصولات تولیدی شرکت های خودروساز در بورس کالا به نظر می رسد متقاضیان بیشتری بتوانند از این مسیر نسب به خرید خودرو اقدام کنند.