وزارت صمت اعلام کرد بخش عمدهای از محصولات ناقص شرکت های خودروساز تکمیل شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سیاست گذار خودرویی در حال حاضر تنها حدود هزار و 600 دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ های ایران خودرو و سایپا دپو شده است. مدیران صمت تاکید می کنند آمار یاد شده مربوط به آبان ماه امسال است چنانچه آمار فعلی خودروهای ناقص را با آمار آبان سال گذشته مقایسه کنیم شاهد افت 99 درصدی تیراژ خودروهای دپویی خواهیم بود. آمارهای شرکت های خودروساز تا پایان دومین ماه از فصل پاییز 1400 نشان می دهد خودروسازان ساکنان جاده مخصوص حول و حوش 165 هزار دستگاه از محصولاتشان به دلیل کمبود قطعات در پارکینگ ها زمینگیر شده بود.

تولید خودرو به صورت کامل یکی از تکالیفی بود که وزارت صمت دولت سیزدهم روی دوش شرکت های خودروساز قرار داد. این اتفاق در شریطی به خودروسازان دیکته شد که در دولت گذشته خودروساز تمرکز خود را روی تولید مکانیکی محصولات خود قرار داده بودند و الزامی برای تولید خودرو به صورت کامل نداشتند.

البته تولید خودرو به صورت کامل آن طور که باید و شاید در عرضه خودرو دیده نشده و همچنان تیراژ تولید و عرضه خودرو با هدف گذاری صمت برای سال جاری فاصله دارد.

البته نمی توان از کنار تاثیر مثبت تولید خودرو به صورت کامل گذشت. در شرایطی که شرکت های خودروساز به دلیل اعمال سیاست قیمت گذاری دستوری محصولات خود را با زیان برای مشتریان فاکتور می کنند، دپوی خودرو به صورت ناقص بیش از پیش سبب حبس سرمایه های در گردش آنها می شود. بنابراین جلوگیری از تولید خودروی ناقص سبب تقویت حساب بانکی دو خودروساز بزرگ کشور می شود.

البته با توجه به شرایط حاکم بر شرکت های خودروساز مشخص نیست سیاست تولید خودرو به صورت کامل تا چه زمانی از سوی مدیران خودروساز دنبال خواهد شد