سخنگوی صمت گفت تخصیص خودرو با قیمت کارخانه به مدیران ایران خودرو اشتباه بود و باید i هر چه سریعتر ابطال شود.

در شرایطی امید قالیباف خواستار ابطال عرضه هایما S8 به مدیران ایران خودرو شده است که بر اساس اخبار واصله مشخص شده شرکت ایران خودرو تعدادی خودروی هایما S8 را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است.

سخنگوی صمت معتقد است که این اقدام نه تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است بلکه با سیاستهای مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد.

قالیباف تاکید می کند این اقدام وزارت صمت در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته است.

در حالی مشاور وزیر صمت دولت سیزدهم می گوید این وزارتخانه هیچ گونه رانت را در هیچ زمینه ای برنمی تابد و به محض اطلاع قاطعانه برخورد لازم را انجام خواهد داد که سخنانی از این دست بیش از پیش یادآور سخنان رییس دولت نهم و دهم است. سخنان پوپولیستی یا عوام گرایانه در زمینه های مختلف از جمله خودرو در دوره احمدی نژاد رواج یافت. رییس دولت نهم و دهم ادبیاتی را وارد گفتمان سیاستمداران کرد که پیش تر از سوی مقامات ارشد کشور شنیده نمی شد. سخنانی مانند پراید کیلویی چند؟ زمانی از سوی احمدی نژاد مطرح شد که قیمت خودرو در مبدا برای مدتی از سوی دولت آزاد شد اما به محض اینکه نارضایتی هایی ایجاد کرد رییس دولت با بیان جمله یاد شده تلاش کرد این طور وانمود کند که دولت در این زمینه نقشی ندارد و خودروسازان بدون نظرخواهی از دولت محصولات خود را گران کردند. حال وزیر صمت نیز به نوعی جا پای احمدی نژاد گذاشته و به جای تمرکز بر فعالیت های اصلی، توجه خود را معطوف به عرضه چند خودرو به مدیران یک شرکت خودروساز کرده است. سوال اینجاست که مگر ایران خودرو چند مدیر دارد و در مجموع قرار بوده چند دستگاه خودرو به آنها اختصاص یابد؟ آیا با این تعداد خودرویی که وزارت صمت جلوی عرضه آن را گرفته می شود بازار خودرو را سر و سامان داد؟ بهتر است مدیران صمت بگویند اینکه ایران خودرو بخواهد چند محصول تولیدی خود را به مدیران خود با قیمت کارخانه و نه مجانی تحویل دهد تا مدیران، خودروی تولیدی شرکت خود را سوار شوند چه ایرادی دارد؟ فروش چند خودرو به مدیران مصداق رانت است یا تحویل خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر با اهرم قرعه کشی؟ درست است که خودروسازان باید به تکالیف بالادستی مانند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مجلس مصوب کرده عمل کنند اما چرا سیاست گذار خودرویی که داعیه مبارزه با رانت و استیفای حقوق مردم را دارد یک بار به این قانون که مصداق بارز توزیع رانت است، اعتراض نکرده است؟ با جلوگیری از تحویل 50 درصد فروش خودرو به مادران دارای دو فرزند بهتر می توان بازار را کنترل کرد  یا با چند دستگاه خودرویی که به مدیران ایران خودرو اختصاص پیدا کرده می توان بازار را آرام کرد؟  با این دست فرمان وزارت صمت شاهد رالی خودرویی میان فاطمی امین و احمدی نژاد خواهیم بود