بررسی جدیدترین طرح فروش فوق العاده ایران خودرو نشان می دهد طولانی ترین صف برای خرید خودرو تشکیل شده است. براساس اطلاعاتی که این خودروساز تا حدود 24 ساعت قبل از اتمام مهلت ثبت نام منتشر کرد بیش از 9 میلیون و 200 هزار نفر برای خرید محصولات عرضه شده در این طرح فروش فوق العاده صف بستند. بی تردید تا پایان زمان ثبت نام (25 دی ماه 1401) باز هم بر تعداد متقاضیان افروده شده است اما اگر فرض کنیم تعداد متقاضیان تغییری نکند، تعداد ثبت نام شده رکوردی جدید در تقاضا برای خرید خودرو از کارخانه به جای می گذارد. ایران خودرویی ها در این طرح فروش چهار محصول سدان خود را عرضه کردند. دو مدل پژو پارس شامل پژو پارس سال سفارشی (ELX)  با موتور XU7P و همچنین پژو پارس سال سفارشی با موتور (ELX) ، رانا پلاس و سمند سورن پلاس دوگانه سوز خودروهایی بودند که به انتخاب مدیران ایران خودرو در دسترس متقاضیان قرار گرفتند. فاصله قیمتی میان قیمت های کارخانه ای و بازار همواره یکی از دلایل تشکیل صف های طویل در مقابل خودورسازان بوده است. این مساله این دفعه نیز بر حضور متقاضیان در این طرح فروش فوق العاده خودرو سایه انداخته بود. بررسی قیمت کارخانه ای چهار محصول ایران خودرو و مقایسه آن با بازار نشان می دهد که متقاضیان در صورت برنده شدن در لاتاری خودرو می توانند بسته به خودرویی که برنده می شوند سودی از 227 میلیون تا 300 میلیون تومان به حساب خود واریز کنند.

البته در کنار جذابیت قیمتی فراموش نکنیم خودروسازان تنها بخشی از سبد محصولاتی خود را پشت ویترین بورس کالا برده اند و چنانچه متقاضیان قصد دسترسی به سایر محصولات موجود را داشته باشند چاره ای ندارند جز اینکه در طرح های فروش این شرکت ها حضور پیدا کنند.

هر چه هست تا زمانی که فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه وجود دارد تشکیل صف خرید در مقابل شرکت های خودروساز چه به صورت فیزیکی و چه به صورت مجازی (ثبت نام در سایت) اجتناب ناپذیر خواهد بود. به نظر می رسد جمع کردن صف های خرید برای خودرو با تغییرات سیاستی در کلان صنعت خودرو از جمله بحث قیمت گذاری اتفاق خواهد افتاد.