معاون اول رییس جمهور مصوبه اصلاح ضوابط واردات خودرو را ابلاغ کرد. بر اساس آنچه محمد مخبر ابلاغ کرده دیگر قرار نیست خودروهای وارداتی تنها از مسیر بورس کالا در اختیار متقاضیان قرار گیرند.

با توجه به اصلاحیه فوق که در نشست نوزدهم بهمن ماه 1401 هیات وزیران مصوب شده به نظر مسیر مسیر فروش خودروهای وارداتی هموار شده است.

پیش تر شرکت های واردکننده موظف بودند خودروهایی که وارد می کنند را تنها از مسیر بورس کالا عرضه کنند. این مساله چالش هایی را برای واردکنندگان به دنبال داشت و سبب شد تا عرضه خودروهای وارداتی به رغم وعده داده شده از سوی وزارت صمت در هفته سوم دی ماه اتفاق نیفتد.

البته با اظهارات رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مساله عرضه خودروهای وارداتی وارد فاز تازه ای شد. مجید عشقی گفت اگر تحویل خودروهای وارداتی به موقع انجام نشود ایجاد مشکل خواهد کرد. این مدیر ارشد بورس پیش عرضه خودروهای وارداتی خواستار مدیریت ریسک عرضه خودروهای وارداتی شد. عشقی تاکید کرد تنها در صورتیکه مدلی ارائه شود که ریسک عرضه از بین برود با فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا موافقت خواهیم کرد.

حال باید منتظر ماند و دید سیاست گذار خودرویی با حذف بند عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا از چه مسیری محصولات برندهای جهانی خودروساز را به بازار خودرو تزریق خواهد کرد و چگونه بر ساز و کار آن نظارت می کند.