متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید نصف مبلغ خودروی مورد نظر را در حساب های خود داشته باشند. این شرط که از سوی سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است را می توان اصلی ترین شرط در اختیار گرفتن خودروهای وارداتی قلمداد کرد.

امید قالیباف گفت متقاضیان خرید خودروهای وارداتی می توانند از هفته آینده نسبت به ثبت نام برای خرید این خودروها اقدام کنند. باید در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت نام کنند. سخنگوی صمت ادامه داد این دست از متقاضیان برای ثبت تقاضای خود باید به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه کرده و مراحل ثبت نام خود را در سامانه یاد شده نهایی کنند.  

این مدیر صمت افزود: شرایط و جزئیات ثبت نام به صورت اطلاعیه و نشست خبری طی روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

همچنین قالیباف از ثبت سفارش 85 هزار دستگاه خودروی وارداتی توسط شرکت های واردکننده خبر داد و پیش بینی کرد تا پیش از تمام شدن سال 1401 تعداد ثبت سفارش ها برای واردات خودرو به 100 هزار دستگاه برسد.

مشاور وزیر صمت، راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه خودروهای وارداتی در این سامانه را در راستای اجرای مصوبه اخیر دولت در خصوص روش‌های جایگزین عرضه در بورس کالا دانست و گفت: سامانه یکپارچه فروش خودرو کاملاً نظارت پذیر و شفاف است و ظرفیت عرضه خودروهای داخلی نیز برای این سامانه پیش‌بینی شده است.

پیش تر مصوبه ای در هیات دولت در ارتباط با عدم لزوم عرضه خودروهای وارداتی از مسیر بروس کالا به تصویب رسید و با امضای معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. البته محمد مخبر زیر موصبه ای را امضا کرده بود که تنها بر اجباری نبودن فروش محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز از مسیر بورس کالا تاکید کرده بود و مسیرهای جایگزین را معرفی نکرده بود. اما اظهارات قالیباف نشان می دهد سیاست گذار خودرویی ایده جدیدی برای عرضه خودروهای وارداتی ندارد و بار دیگر شاهد فعال شدن سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهیم بود.