بورس کالا اعلام کرد چهار خودروی جدید مراحل پذیرش  خود را پشت سر گذاشتند و بزودی از مسیر یورس کالا در دسترس متقاضیان قرار خواهند گرفت.

مدیران بورس کالا اعلام کردند پذیرش این خودروها در بازار اصلی پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و پنجاه و سومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ 14 اسفندماه تصویب شد.

براساس اطلاعیه های جداگانه ای که یورس کالا منتشر کرده است چهار تیارا کامیون کشنده KAMAZ ،کامیون کشنده فوتون و کامیون کشنده دیما در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شده‌اند.

حضور تیارا محصول مکث موتور می تواند تنور خودروهای سواری حاضر در بورس کالا را گرم کند. تیارا یا همان بایک رویژیانگ X5 یا (BAIC X5)، یک خودروی کراس اوور 7 نفره ساخت کمپانی بایک چین است که در سال 2021 در این کشور پهناور آسیایی معرفی شده و سپس برای اولین بار در سال 1401 در نمایشگاه خودروی تهران توسط شرکت مکث موتور (زیر مجموعه شرکت ماموت)  به بازار ایران معرفی شد. نخستین نمونه تولید داخل مکث تیارا نیز در اوایل مرداد ماه امسال در مکث موتور به تولید رسید. برررسی شرایط فنی این خودروی کراس اوور نشان می دهد این مهمان چینی بازار خودرو از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو شارژ با کد TLE4G15D بهره می برد. این موتور توانایی تولید حداکثر 155 اسب بخار قدرت در پنج هزار و 600 دور در دقیقه و 215 نیوتون متر گشتاور از تا چهار هزار دور در دقیقه را دارد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می کند.

تیارا در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند و به امکانات کمکی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (BA) نیز مجهز اند. مصرف سوخت اعلام شده برای آن در حالت سیکل ترکیبی 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی است.

تیارا از 6 ایربگ بهره می برد که برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای های جلو و عقب نصب شده اند. همچنین این خودرو از وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری (ESP)  در زمان حوادث رانندگی بهره می برد. امکانات رفاهی در نظر گرفته شده برای تیارا عبارتند از شیشه بالابر های برقی و اتوماتیک برای هر 4 درب مجهز به پاور ویندوز، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سقف پانوراما، صندلی های جلو برقی با تنظیم 6 جهته برای راننده و 4 جهته برای سرنشین، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن آینه های جانبی، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه هوا برای سرنشینان عقب، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی با دکمه های کنترل از روی فرمان و موس روی کنسول میانی به همراه 6 بلندگو، دوربین 360 درجه و دوربین ثبت وقایع هنگام رانندگی، پشت آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی، سنسور نور، درب صندوق برقی، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، سیستم نمایش تصویری نقطه کور و ردیف سوم صندلی ها لیست بلند.

این محصول مکث موتور روی تابلوی بورس کالا باید با خودروهایی مانند هایما S7 پلاس، هایما S8، فیدلیتی تیپ 1 (پنج نفره)، فیدلیتی تیپ 2 (7 نفره)، دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ و فردا T5 رقابت کند.

تیارا مکث موتور