به گزارش اکوایران، صمت قصد داشت این هفته از طرح پیش‌فروش 500 هزار دستگاهی خود رونمایی کند، اما این طرح فروش به دلایلی نامعلوم به کما رفت. پیش‌تر قرار بود این طرح فروش هفته گذشته از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار شود اما به نظر می‌رسد به دلیل همزمانی آن با طرح فروش خودروهای وارداتی، این طرح پیش‌فروش گسترده به این هفته موکول شده بود.

سخنگوی صمت با اطمینان از انتقال این طرح پیش فروش به هفته جاری خبر داده بود. امید قالیباف گفته بود شرکت‌های خودروساز محصولات خود را در دسترس متقاضیان قرار خواهند داد. سیاستگذار خودرویی قصد داشت با این طرح پیش‌فروش پایان قرعه‌کشی برای فروش محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز را اعلام کند. اما در شرایطی که متقاضیان منتظر اعلام زمان شروع این طرح پیش‌فروش گسترده بودند شاهد بودیم که هفته جاری از نیمه گذشت و خبری از اجرای این طرح نشد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل برگزار نشدن این طرح فروش خودرو را باید در تعویق قرعه‌کشی خودروهای وارداتی جست‌وجو کرد. تعیین تکلیف فروش خودروهای وارداتی قرار بود سه‌شنبه‌ای که گذشت (16 اسفند سال جاری) انجام شود اما مدیر طرح واردات صمت اعلام کرد این قرعه‌کشی با تاخیر برگزار می‌شود.

مهدی ضیغمی دلیل این مساله را بررسی دقیق شرایط متقاضیان اعلام کرده بود. با توجه به تعویق زمان قرعه‌کشی محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز از یک طرف و مشخص نبودن زمان برگزاری پیش فروش 500 هزار دستگاهی خودرو به نظر می‌رسد در روزهای پایانی سال بار دیگر کار سامانه یکپارچه تخصیص خودرو گره خورده و معلوم نیست قرعه‌کشی خودروهای وارداتی و همچنین طرح پیش‌فروش گسترده به طور مشخص چه زمانی برگزار می‌شود.

برگزاری فروش فوق‌العاده توسط ایران خودرو از چهارشنبه 17 اسفند تا 20 اسفند سال جاری نیز بیش از پیش، به هوا شدنِ طرح پیش‌فروش گسترده محصولات شرکت‌های خودروساز دامن زده است. باید منتظر ماند و دید سیاستگذار خودرویی چه زمانی درباره طرح پیش‌فروش 500 هزار دستگاهی اظهارنظر می‌کند.