به گزارش اکو ایران، بازار خودرو در هفته چهارم اسفندماه همچنان خالی از مشتری است. بررسی قیمت های بازاری خودرو از تداوم روند نزولی قیمت ها حکایت می کند. به نظر می رسد دلیل این افت قیمت خودرو را باید در نوسانات بازار ارز جستجو کرد. البته برخی تحرکات در سطح دیپلماسی نیز اثر خود را روی قیمت های بازاری خودرو گذاشته است. این گمانه در بین متقاضیان خودرو وجود دارد که قیمت محصولات موجود در بازار خودروهای داخلی این پتانسیل را دارد که بیش از پیش کاهش یابد. با توجه به مدت باقی مانده تا پایان سال 1401 به نظر می رسد قیمت خودروها در قیمت های فعلی نوسان اندکی را تجربه کند بنابراین می توان گفت بازار خودرو کار خود در سال 1401 را با قیمت های حاضر به پایان خواهد برد.  

سقف قیمت خودرو در میان خودروهای پرتقاضای بازار در هفته چهارم اسفندماه امسال به تارا با گیربکس اتوماتیک تعلق دارد این خودرو که مدتی نیز در باشگاه میلیاردی ها اقامت داشت، در بازه زمانی مورد اشاره با قیمت 880 میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارد. اما کف قیمت خودرو نیز به تیبا صندوقدار اختصاص دارد. این خودروی پرتقاضا با قیمت 320 میلیون تومان در بازار اسفندماهی حاضر بود.

حال به بازار خودرو برویم و قیمت سایر خودروهای موجود در بازار را بررسی کنیم

مدال بیشترین افت قیمت به سینه پژو 206 تیپ دو  

پژو 206 تیپ دو در هفته چهارم اسفندماه 1401 حدود 15 درصد از قیمت خود را از دست داد تا بیشترین افت قیمت را در میان خودروهای پرتقاضای بازار تجربه کند. این خودروی محبوب بازار را پایان بازه زمانی یاد شده با قیمتی حدود 495 میلیون تومان قابل خریداری بود. دیگر محصول گروه پژو یعنی پژو پارس سال با موتور XU7P نیز پشت سر پژو 206 تیپ دو در جاده افت قیمت حرکت کرد. این خودروی سدان طی یک هفته حدود 10.5 درصد از ارزش خود را از دست داد. فروشندگان پژو پارس سال با موتور XU7P را با دریافت مبلغی حول و حوش 505 میلیون تومان واگذار می کردند. در کنار این خودرو شاهد افت قیمت 10.5 درصدی پژو 207 با گیربکس اتوماتیک (MC) هستیم. این محصول اتوماتیک ایران خودرو با قیمتی حدود 770 میلیون تومان در دسترس مشتریان قرار دارد. همین خودرو با گیربکس دستی و فرمان برقی نیز کاهشی حدود 9.5 درصدی را به خود دید تا کمترین افت قیمت را در گروه پژو به خود اختصاص دهد. چنانچه متقاضیان قصد داستند پژو 207 با گیربکس دستی و فرمان برقی را خریداری کنند برای در اختیار گرفتن این خودرو پیش از رفتن با بازار باید حساب خود را نزدیک به 625 میلیون تومان شارژ می کردند.

افت قیمت دنا اتومات بیشتر در دنا با گیربکس دستی

متقاضیان دنا با گیربکس دستی می توانستند این خودرو را با حدود 5 درصد افت قیمت در هفته چهارم اسفندماه امسال خریداری کنند. آنها باید برای خرید این خودرو حدود 740 میلیون تومان پرداخت می کردند.  هفته گذشته دنا با گیربکس 5 سرعته دستی با قیمت 780 میلیون تومان در بازار حضور داشت. دنا با گیربکس اتوماتیک نیز با قیمت حول و حوش 835 میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می شد. این خودرو با توجه به قیمتی که در پایان هفته چهارم اسفندماه در کارنامه خود ثبت کرد بیش از 7 درصد از قیمت خودرو را از دست داده بود.

سبقت تارا با گیربکس دستی از تارا اتومات در جاده افت قیمت

مشتاقان خرید تارا با گیربکس می توانستند این خودرو را با قیمتی حدود 710 میلیون تومان در اختیار بگیرند. با توجه به قیمت نزدیک به 770 میلیون تومانی در هفته گذشته می توان گفت تارا با گیربکس دستی حدود 7.7 درصد از قیمت خود را در بازه یک هفته ای از دست داد. همین خودرو با گیربکس اتومات نیز در جاده کاهش قیمت حرکت کرد. تارا با گیربکس اتوماتیک هفته گذشته با قیمتی حدود 950 میلیون تومان در دتسرس متقاضیان بود این هفته افتی حول و حوش 70 میلیون تومانی را به خود دید و قیمتش تا نزدیک 880 میلیون تومان پایین آمد. بنابراین این خودرو نیز بیش از 7 درصد از قیمت خود را طی یک هفته از دست داد.

نمودار نزولی قیمت خانواده تیبا

خانواده تیبا همچنان با دو عضو خود در بازار خاضر است. تیبا صندوقدار با قیمتی حدود 320 میلیون و تیبا 2 با قیمتی حول و حوش 325 میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارند. بررسی افت قیمت دو خودروی یاد شده نشان می دهد تیبا 2 طی هفت روز حدود 9.5 درصد از قیمت خود را از دست داد. دیگر عضو خانواده تیبا یعنی تیبا صندوقدار نیز 8.5 درصد افت قیمت را تجربه کرد.

پرهای قیمتی شاهین ریخت

شاهین محصول محبوب خودروسازی سایپا یک هفته ای حدود 12 درصد از قیمتش را از دست داد. این خودرو هفته گذشته با قیمت حدود 650 میلیون تومانی کار خود را در بازار به پایان برده بود اما در هفته چهارم اسفندماه 1401 با پرداخت حدود 570 میلیون تومان قابل خریداری بود.

تداوم روند نزولی قیمت کوییک معمولی

کوییک معمولی نیز همانند سایر خودروهای موجود در بازار پرتقاضاها با کاهش قیمت روبرو شد. این خودروی هاچ بک در هفته چهارم آخرین ماه از سال 1401 حدود 8.2 درصد از قیمت خود را از دست داد. این خودرو در هفته یاد شده با قیمتی نزدیک 335 میلیون تومان قابل خریداری بود.

سمند سورن پلاس و رانا پلاس پانوراما با قیمت یکسان در بازار

سمند سورن پلاس و رانا پلاس با سقف شیشه ای (پانوراما) در پایان هفته چهارم آخرین ماه از فصل زمستان با قیمتی حول و حوش 570 میلیون تومان قابل خریداری بودند. اما رانا پلاس پانوراما به نسبت سمند سورن پلاس بیشتر از قیمتش افتاده بود. این خودرو طی یک هفته 11 درصد از قیمت خود را از دست داد. اما سمند سورن پلاس حدود 6.5 درصد افت قیمت را تجربه کرد.

بیشترین افت مبلغی برای هایما S7 پلاس

محصول مونتاژی ایران خودرو یعنی هایما S7 پلاس طی یک هفته حول و حوش 170 میلیون تومان ریزش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. این میزان افت قیمت بیش از 9 درصد از قیمت هایما در هفته گذشته را تشکیل می دهد.