ایران خودرو برای خارج کردن پژو پارس از خط تولید و فرستادن این خودروی سدان به موزه برنامه ریزی کرد. به نظر می رسد بزرگترین پیش فروش خودرو که توسط مدیران صمت و به قصد خداحافظی با قرعه کشی برگزار شده به نوعی تبدیل به گودبای پارتی پژو پارس نیز شده و این خودروی محبوب بعد از حدود 22 سال، قرار است در تیرماه 1402 تا موزه آبی های جاده مخصوص بدرقه شود. مدیران ایران خودرو در لیستی که به منظور شرکت در طرح فروش بدون قرعه کشی صمت تدارک دیده اند سه مدل پژو پارس را نیز جای داده اند. این خودروساز سه مدل پارس XU7P، پارس XU7P ELX و پارس XU7P سفارشی را در طرح پیش فروش بدون قرعه کشی در دسترس متقاضیان قرار داده اند. البته ایران خودرویی ها در زیر عکس های مدل های پژو پارس عرضه شده توضیح داده اند که با عنایت به برخی محدودیت ها امکان عرضه و تحویل محصولات صرفاً تا تاریخ تیرماه 1402خواهد بود. همین جمله نشان می دهد غول آبی جاده مخصوص قصد دارد تا انتهای بهار سال جاری تولید این خودرو را در دستور کار داشته باشد و تابستان 1402 را به عنوان موعد خداحافظی با پژو پارس تعیین کرده اند.

سال گذشته معاون کیفیت ایران خودرو در گفت و گو با اکو ایران خبر از خروج پژو پارس داده بود. سهراب برفروشان گفته بود این خودروساز قصد دارد در راستای بهبود کیفیت و بروز رسانی سبد محصولاتی خود در سال 1402 با پژو پارس خداحافظی کند. کیفیت پژو پارس در سال های اخیر بشدت افت کرده بود تا جایی که فربد زاوه کارشناس فقید خودرو پژو پارس را به قوطی ماهی ساردین تشبیه کرده بود که به راحتی جمع می شود. زاوه کاهش تعداد نقطه جوش ها در بدنه پژو پارس را عامل این مساله عنوان می کرد. پژو پارس اما به رغم افت فاحش کیفیت همچنان محبوب القلوب متفاضیان بود. این محصول ایران خودرو جز محصولات پرتقاضای بازار محسوب می شود و متقاضیان برای در اختیار گرفتن این خودرو صف های میلیونی تشکیل می دادند. بررسی طرح های فروش ایران خودرویی به خوبی نشان می دهد پژو پارس فارغ از مدل عرضه شده در هر طرح فروشی حضور داشته به راحتی صدر جدول تقاضا را به خود اختصاص داده است. پیش بینی می شود به رغم هشدار آبی های جاده مخصوص مبنی بر عرضه آن تا تیرماه سال جاری باز هم متقاضیان برای در اختیار گرفتن این خودرو شانس خود را بیازمایند. البته به رغم اظهارات معاون کیفیت ایران خودرو درباره برنامه ریزی برای توقف تولید پژو پارس و توضیح داده شده توسط این خودروساز در لیست ارائه شده محصولات برای طرح پیش فروش بدون قرعه کشی هنوز ایران خودرویی ها به طور رسمی از حذف پژو پارس سخن نگفته اند. به نظر می رسد با توجه به اتفاقی که برای حذف پژو 206 افتاد، مدیران ایران خودرو در صدد هستند تا ابتدا حذف پژو پارس را مزه مزه کرده و بعد از دریافت باز خوردها اقدام به اعلام رسمی زمان خداحافظی با پژو پارس کنند.

ماجرای حذف پژو 206 و دردسر خداحافظی با پژو پارس

خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در اواخر دوران مدیر عاملی مهدی خطیبی اعلام کرد قصد حذف پژو 206 را از سبد محصولاتی خود دارد. مدیران ایران خودرو از محصول TF21 به عنوان جانشین پژو 206 نیز نام بردند. این خبر نه تنها نمودار قیمتی انواع پژو 206 را در بازار صعودی کرد بلکه روی قیمت بازاری انواع پژو 207 نیز تاثیرگذار بود. حتی تولید پژو 207 تیپ 5 (پژو 207 با تریم داخلی پژو 206) نیز که در طرح پیش فروش بدون قرعه کشی صمت اولین حضور خود را تجربه می کند، نتوانست طرفداران پژو 206 را راضی کند. این اتفاق سبب شد تا مدیران پیشین ایران خودرو اعلام کنند به نوعی از حذف پژو 206 منصرف شده و با افزایش استانداردها تولید این خودروی محبوب را ادامه خواهند داد. بنابراین این احتمال نیز وجود دارد تا آبی های جاده مخصوص در برنامه خود برای خداحافظی با پژو پارس تغییراتی دهند. شاید همانند حذف سمند عمل کنند و با حذف مدل پایه آن و ایجاد تغییراتی همچنان پژو پارس را درسبد محصولاتی خود حفظ کنند. اما هر چه هست قراین و شواهد نشان می دهد مدیران ایران خودرو برای حذف این خودروی محبوب از سبد محصولاتی خود ابتدای تابستان 1402 را هدف گذاری کرده اند مگر اینکه در دقیقه 90 اتفاقی این خودروساز را از زمان اجرای برنامه بدرقه این خودرو منصرف کند. فراموش نکنیم حذف پژو پارس از سبد محصولاتی ایران خودرو دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره. این احتمال وجود دارد که مدیران ایران خودرو با افزایش تیراژ دنا کاهش تولید پژو پارس را جبران کنند.