به گزارش اکو ایران، وزیر صمت از ساز و کار عجیبی برای فروش خودرو پرده برداشت. رضا فاطمی امین گفت برخی شرکت های خودروساز بخشی از قیمت محصول خود را به صورت سکه طلا از مشتریان دریافت می کنند. این اولین بار است که وزیر صمت از این شیوه فروش خودرو نمایی می کند آن هم در شرایطی که مشخص نیست منبع اطلاعاتی وزیر کدام سازمان یا نهاد نظارتی است؟ اینگونه اظهارنظر از سوی مدیر ارشد صمت در شرایطی که بازار خودرو ملتهب است بیشتر شبیه فرار رو به جلو می ماند. فاطمی امین به دنبال این است تا با تبرئه خود مقصر وضعیت فعلی بازار خودرو را به گردن برخی شرکت های خودروساز بیندازد.

ادامه صحبت های فاطمی امین این شیوه دفاع وزیر از عملکرد خود را بهتر نشان می دهد. وزیر صمت گفت  بعضی از خودروسازان به ویژه مونتاژ کارها به التهاب بازار دامن می‌زنند.

اتهام به شرکت های خودروساز در شرایطی که از سوی مدیر ارشد صمت مطرح می شود که این وزارتخانه متولی تعیین خط مشی و سیاست گذاری برای تولید و عرضه خودرو است. بنابراین این امکان در اختیار وزیر صمت قرار دارد تا با اتخاذ سیاست هایی متناسب با شرایط بازار زمینه را برای سو استفاده های احتمالی به حداقل برساند.

اما فاطمی امین به جای استفاده درست از ابزارهای در اختیار خود برای کنترل بازار با طرح اتهام های نسبت به برخی خودروسازان به دنبال این است تا حکم تبرئه خود را صادر کند.

با توجه به شرایط حاکم بر کلان اقتصاد کشور بعید نیست که شیوه عجیب سکه بدهید خودرو بگیرید نیز مورد استقاده قرار گیرد. اما سوال اینجاست چرا وزارت صمت با اتخاذ سیاست های نسنجیده به آشفتگی های بازار خودرو بیش از پیش دامن می زند؟ تمرکز مدیران صمت برای استفاده صحیح از ابزارهای در اختیار خود می تواند نه تنها آشفتگی را از بازار خودرو بگیرد بلکه زمینه را برای ایجاد آرامش در بازار فراهم کند.