طرح فروش گسترده خودرو که قرار است از این هفته در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار شود. آن طور که به نظر می رسد این طرح فروش را باید آخرین مانور صمت در سال جاری دانست. وزیر صمت در ماههای ابتدایی امسال وعده پایان قرعه کشی خودرو را به متقاضیان داده بود. رضا فاطمی امین در آن مقطع فکر می کرد چنانچه شرکت های خودروساز بتوانند تیراژ تولید را افزایش دهند این اتفاق می تواند زمینه را برای خلوت شدن صف های قرعه کشی فراهم کند. اما نوسانات بازار خودرو و فتح قله های جدید قیمتی توسط محصولات تولیدی شرکت های خودرو در بازار گویای این نکته است که ایده وزیر صمت دولت سیزدهم چندان هم با شرایط حاکم بر بازار منطبق نخواهد بود.

سیاست گذار خودرویی که وعده سکان دار خود را در خطر برآورده نشدن می دید تصمیم گرفت تا از مسیر دیگری به قول داده شده توسط فاطمی امین جامه عمل بپوشاند.

طرح پیش فروش گسترده با شرایط و ضوابط جدید ایده ای بود که مدیران میانی صمت روی میز وزیر گذاشته تا به کمک اهرم این طرح فروش به هر صورت که شده قول وزیر را عملی کند.

آن طور که شنیده می شود قرار است در این دور از فروش خودرو متقاضیان با توجه به مدل خودرویی که انتخاب می کنند مبلغی را در حساب وکالتی خود مسدود کنند. سیاست گذار به متقاضیان اخطار داده تا زمانی که خودرو در اختیار نگرفته اند حق برداشتن پول را از حساب وکالتی خود ندارند چنانچه از پول مسدود شده مبلغی کسر شود به صورت اتوماتیک فرصت خرید خودرو به قیمت کارخانه برای متقاضی از دست می رود.

پچ پچ خودرویی در راهروهای مجلس

البته فراموش نکنیم این روزها پچ پچ های نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت در راهروهای مجلس شنیده می شود. فاطمی امین تا کنون دوبار از نمایندگان کارت زرد گرفته و یک بار هم استیضاح شده است. با توجه به وضعیت بازار خودرو بعید است که این بار فاطمی امین بتواند از بهارستان به ساختمان سمیه در قامت وزیر صمت باز گردد. اجرای طرح فروش خودرو با سبک و سیاق جدید تلاشی رو به جلو از سوی مدیران صمت است تا در صورت رفتن فاطمی امین پشت تریبون استیضاح تا حد ممکن دست پری داشته باشد. دست پُر فاطمی امین به قیمت آتش زدن به مال شرکت های خودروساز تمام شده است. این شیوه فروش به معنای ان است که شرکت های خودروساز باید محصولات خود را پیش فروش کنند. پیش فروش خودرو در شرایطی است که آنها با انواع و اقسام چالش ها روبرو هستند و در قعر چاه زیان دهی به سر می برند.