به گزارش اکو ایران، عرضه محصولات جدید در سال جاری در دستورکار شرکت های خودروساز قرار گرفته است. خودروسازی سایپا اعلام کرده طی سال 1402 قصد دارد تا چهار محصول جدید را روانه بازار خودرو کند. مدیرعامل سایپا در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرد محصولات آریا، شاهین پلاس، سهند و P90 یا همان ال 90 ایرانی امسال از سوی سایپا به بازار عرضه می شوند.

براساس برنامه زمان بندی مدیران ارشد این خودروساز قرار است آریا خرداد امسال وارد بازار شود. شاهین پلاس یا همان شاهین با گیربکس اتوماتیک تیر 1402 در دسترس متقاضیان قرار می گیرد. مرداد هم سومین محصول جدید سایپا یعنی سهند به بازار عرضه خواهد شد. خودروسازی سایپا از مرداد تا دی 1402 قصد ندارد عضو جدیدی به سبد محصولاتی خود اضافه کند. اما دی ماه بالاخره انتظار عاشقان ال 90 به سر می رسد و سایپا بالاخره با داخلی سازی ال 90 این محصول برند رنو را با نام کادیلا به بازار می فرستد.

 

آریا، کراس اووری روی پلتفرم SP100

سایپایی ها از اولیل دهه 90 شمسی روی پلتفرم جدید خود با نام SP100 کار می کردند. براساس برنامه ریز مدیران وقت خودروسازی سایپا این خودروساز قصد داشت چند محصول را روی این پلتفرم تولید و به بازار عرضه کند. آن طور که به نظر می رسد تولید یک محصول سدان (دارای صندوق عقب)، یک خودروی کراس اوور و یک خودروی تجاری سبک (وانت) برنامه ریزی شده بود. البته مدیران این خودروساز بدشان نمی آمد تا یک خودروی هاچ بک (بدون صندوق عقب) را نیز روی این پلتفرم طراحی و عرضه کنند. خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص در گام اول تمرکز خود را روی تولید یک خودروی سدان قرار دادند و در گام بعد به دنبال این بودند تا از محصول کراس اوور خود رونمایی کنند.

خودروی کراس اوور مدنظر سایپایی ها آریا نام گرفت. این خودرو برای اولین بار در سال 99 در حیاط هیات دولت رونمایی شد. مدیران وقت خودروسازی سایپا و ایران خودرو با هماهنگی صمت دولت دوازدهم محصولات جدید خود را به پاستور بردند تا در معرض دید رییس جمهور و اعضای هیات دولت قرار دهند. نارنجی های جاده مخصوص در ابتدا نام اولین خودروی کراس اوور تولیدی خود را کراس کانتیری گذاشتند اما در ادامه نام این خودرو به آریا تغییر یافت. این محصول به لحاظ فنی همان شاهین است. باید منتشر ماند و دید سایپایی ها این محصول خود را از ابتدا با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می کنند یا همانند شاهین اول مدل دستی آن را در دسترس متقاضیان قرار می دهند و با فاصله گیربکس اتوماتیک را روی آن قرار می دهند.

آریا

شاهین پلاس با موتور و گیربکس جدید

شاهین اولین خودرویی بود که روی پلتفرم SP100 تولید شد. مدیران سایپا در اولین برنامه ریزی برای تولید و عرضه این خودرو سال 95 را هدف گذاری کرده بودند اما همانند سایر برنامه ریزی های خودروسازان این اتفاق عملیاتی نشد. سال 97 با بازگشت تحریم ها شرکت های خودروساز با چالش ها بیشتری روبرو شدند. در نهایت سایپایی ها شاهین را سال 99 روانه بازار کردند. اما عرضه ابتدایی این خودرو با گیربکس دستی بود. این اتفاق کام خریداران اولیه شاهین را تلخ کرد زیرا آنها تصور می کردند خودروهای تحویلی دارای گیربکس اتوماتیک است. شاهین پلاس قرار است با موتور ME16 که جدیدترین موتور طراحی شده توسط مگاموتور عرضه بشه.  البته به نظر می رسد مدیران ارشد سایپا قصد دارند تغییراتی در تریم داخلی این خودرو بدهند. با توجه به دارا ببودن موتور جدید و همچنین گیربکس اتوماتیک به نظر می رسد مشتریان استقبال مناسبی از این خودرو داشته باشند.

شاهین پلاس

سهند فیس لیفت ساینا

سایپا در سال 1401 چند محصول خود را از خط تولید خارج کرد که ساینا معمولی یکی از انها بود. دلیل خروج ساینا از خط تولید را باید در عدم امکان پاس کردن استانداردهای خودرویی دانست. نارنجی های جاده مخصوص در حال حاضر ساینا S را در سبد محصولاتی خود دارند اما به نظر می رسد حضور این خودروی کلاس B نیز موقتی بوده باشد. بنابراین می توان گفت ساینا S مهمان سبد محصولاتی سایپا خواهد بود و همانند مدل معمولی به زودی روانه موزه سایپا می شود. مدیران سایپا برای اینکه خلا این خودرو را در سبد محصولاتی خود احساس نکنند دست به کار شده و تولید محصولی به نام سهند را در برنامه خود دارند. بنابراین می توان گفت سهند در واقع مدل فیس لیفت شده ساینا است که می تواند استانداردهای خودرویی را نیز پاس کند. با حضور سهند در سبد محصولاتی سایپا دیگر حذف ساینا و تیبا صندوقداراحساس نخواهد شد.

سهند

کادیلا مهمان تازه سبد محصولاتی سایپا

سایپایی ها بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان از کادیلا یا همان ال 90 ایرانی رونمایی کردند. ال 90 زمانی که در خط تولید بود طرفداران زیادی داشت. اما خروج رنو از بازار ایران به دنبال بازگشت تحریم ها سبب شد تا دست مشتریان ایرانی از ال 90 کوتاه شود. اما مدیران سایپا با توجه به سهم بازار محصولات رنو به دنبال این بودند تا به نوعی این سهم بازار را برای خود حفظ کنند. بنابراین دست به کار شدند تا ال 90 را داخلی سازی کنند. سرانجام تلاش مدیران سایپا خودروی کادیلا است. کادیلا همانند شاهین پلاس از موتور ME16 بهره می برد. باید منتظر ماند و استقبال مشتریان را از این محصول داخلی سازی شده دید.

کادیلا

این خودروها می توانند بازار و مشتریان خودرو را سوپرایز کنند. البته این تمام محصولات جدیدی نیست که خودروازان قرار است در سال جاری به بازار عرضه کنند. ایران خودرویی ها نیز به دنبال این هستند تا ری را اولین کراس اوور تولیدی خود را به همراه TF21 که از آن به عنوان جانشین پژو 206 یاد می شد را در دسترس متقاضیان قرار دهند. چنانچه برنامه ریزی خودروسازان برای عرضه این محصولات به بازار در سال 1402 عملیاتی شود این اتفاق نقطه عطفی در عرضه محصولات جدید به بازار خواهد بود.