به گزارش اکو ایران، بررسی قیمت های بازاری خودرو بعد از اعلام قیمت های جدید کارخانه ای خودرو نشان می دهد قیمت های بازاری خودرو با دوپینگ رشد قیمت کارخانه ای در مسیر صعودی قرار گرفته اند.

سیاست گذار خودرویی همزمان با رونمایی از اولین طرح فروش خودرو با مکانیزم نوبت دهی به خریداران هشدار می داد افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در راه است بنابراین شرکت کنندگان در این طرح فروش نمی توانند همانند گذشته از فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه سودهای کلان به حساب خود واریز کنند. روی سخن مدیران صمت با مشتریان بود که به قصد حفظ سرمایه خود در طرح های فروش شرکت های خودروساز شرکت می کنند و به تبدیل ریال در اختیار خود به خودرو به نوعی برای سرمایه خود پناهگاهی پیدا می کنند.

حال که تعدادی از شرکت های خودروساز از برنامه خود برای تعیین بازه زمانی تحویل خودروهای عرضه شده در بزرگترین طرح پیش فروش خودرو رونمایی می کنند شاهد هستیم که قیمت های جدید اعلام شده برای محصولات تولیدی خودروسازان در مبدا نه تنها ترمزی برای قیمت های بازاری خودرو نبوده که خود همانند دوپینگی سبب رشد قیمت خودروها در بازار شده است.

البته فراموش نکنیم در چند روز اخیر بازار ارز آرام بوده و قیمت بازاری خودروها از ناحیه نوسانات نرخ ارز تاثیری نگرفته است. چنانچه نرخ ارز نیز در مدار صعودی حرکت می کرد این مساله می توانست اهرم برای افزایش بیش از پیش قیمت خودوها در بازار شود. آنچه در حال حاضر سبب افزایش قیمت خودروها در بازار شده اول انتشار لیست قیمت های جدید کارخانه ای بوده و دوم نحوی عرضه قطره چکانی محصولات خودروسازان به بازار.

حال به سراغ لیست قیمت های ایران خودرو برویم و ببینیم خریداران محصولات این خودروساز چه میزان سود را به حساب خود واریز می کنند.  در لیست یاد شده بیشترین فاصله قیمتی میان بازار کارخانه به پژو 207 با گیربکس اتوماتیک (MC) اختصاص دارد. فاصله قیمتی این خودرو با گیربکس اتوماتیک حدود 820 میلیون تومان است. کمترین فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه به سمند سورن دوگانه سوز اختصاص دارد. این محصول دو گانه سوز حدود 253 میلیون تومان فاصله قمیتی میان بازار و کارخانه را به خود می بیند.

جدول مابالتفاوت قیمت کارخانه ای و بازار خودرو