به گزارش اکو ایران، سخنگوی شورای رقابت از دستورکار تعیین قیمت محصولات مونتاژی خودروسازان در شورای رقایت خبر داد. آن طور که اسماعیل شجاعی می گوید خودروهای مونتاژی حاضر در سبد محصولاتی شرکت های خودروساز افزایش قیمت نخواهند داشت و حتی در برخی محصولات ممکن است کاهش قیمت نیز داشته باشند.

چنانچه دستور العمل قیمت گذاری خودروهای مونتاژی توسط اعضای شورای رقابت نهایی شود این اولین بار خواهد بود که شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری محصولات مونتاژی شرکت های خودروساز ورود می کند. پیش تر زمانی که قیمت خودروهای تولیدی خودروسازان تا این حد گران نبود شورای رقابت محصولاتی تولیدی خودروسازان را به دو دسته تقسیم می کرد.

دسته اول خودروهای زیر 50 میلیون تومانی بودند. شورای رقابت فرمول تعیین قیمت این خودروها را کشف می کرد و در اختیار خودروسازان قرار می داد. دسته دیگر خودروهایی بودند که قیمت آنها بالا 50 میلیون تومان بود. شورای رقابت به قیمت گذاری این خودروها ورود نمی کرد. خودورهای مونتاژی در این دسته قیمتی قرار می گرفتند. شرکت های خودروسازان با هماهنگی مدیران صمت قیمت این خودروها را مشخص می کردند.

اما چه شده که شورای رقابت در دور جدید تعیین قیمت خودروها تصمیم گرفته تا به قیمت گذاری محصولات مونتاژی شرکت های خودروساز نیز ورود کند؟

دلیل این مساله را باید در اظهارات سخنگوی شورای رقابت جست و جو کرد. شجاعی می گوید با توجه به مصوبه شورای رقابت، بازار خودرو انحصاری تشخیص داده شد؛ بنابراین قیمت‌گذاری برای همه خودرو‌های مونتاژی و غیرمونتاژی انجام می‌شود.

بنابراین دلیل حضور شورای رقابت در پروسه کشف قیمت محصولات مونتاژی شرکت های خودروساز به وضعیت فعلی بازار و آشفتگی های دامنه دار آن مربوط می شود.

طبق گفته سخنگوی شورای رقابت فرمول قیمت گذاری محصولات مونتاژی به نوعی مشابه قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ داخلی خواهد بود. شجاعی در این ارتباط گفت قیمت خودرو‌های مونتاژی با توجه به شاخص رقابت‌پذیری مشخص شده و با توجه به مقایسه قیمت هر یک از خودرو‌های داخلی با سه خودروی مشابه خارجی، به نظر می‌رسد که در برخی از این خودرو‌ها کاهش قیمت نیز داشته باشیم.

سخنگوی شورای رقابت در ارتباط با بازه زمانی که کار کارشناسی روی قیمت خودروهای مونتاژی انجام گرفته می گوید در 3 ماه گذشته کار‌های کارشناسی در مورد قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی یا همان (CKD) انجام شده است. آن طور که سخنگوی این شورا می گوید شورای رقابت نیز در این مدت کارگروه تخصصی را با همکاری سازمان حمایت، انجمن خودروسازان، دانشکده خودرو، انجمن‌های تخصصی و ... تشکیل داده تا قیمت‌های خودرو‌ها اصلاح شود.

سخنگوی شورای رقابت بار دیگر تاکید می کند اعلام قیمت های نهایی خودروها در مبدا در اختیار شورای رقابت نیست و این شورا بعد از نهایی کردن دستورالعمل قیمتی ان را به وزارت صمت ابلاغ می کند. شجاعی گفت وزارت صمت باید قیمت نهایی خودروها را اعلام کند

خودروسازان خصوصی نظر شورای رقابت را قبول می کنند؟

روز گذشته در لیست قیمتی ایران خودرو که منتشر شده در مقابل نام دو محصول مونتاژی ایران خودرو یعنی هایما S7 پلاس با موتور توربو شارژ و هایما S5 با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته خط تیره گذاشته شده بود و ایران خودرویی ها همچنان دو عضو خانواده هایما را با قیمت های پیشین به مشتریان عرضه می کنند.

البته نباید فراموش کرد خودروسازان خصوصی همگی مشغول مونتاژ خودرو هستند و به نظر می رسد دیکته قیمت به این شرکت ها با توجه به خواستگاه خصوصی آنها  منطقی به نظر نمی رسد.

باید منتظر ماند و دید تعیین قیمت محصولات مونتاژی توسط شورای رقابت چه سرانجامی پیدا می کند و مدیران خودروسازان خصوصی در مقابل ایده های قیمتی اعضای شورای رقابت چه واکنشی از خود بروز می دهند.