به گزارش اکو ایران، وزارت صمت 29 خودرو را در طرح جایگزینی پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش قرار داده است. این 29 خودرو از میان محصولاتی انتخاب شده اند که پیش تر و در اولین دور از فروش خودرو با مکایزم نوبت دهی به متقاضیان عرضه شده بودند. البته فراموش نکنیم برخی محصولات مانند رانا پلاس، تارا با گیربکس اتوماتیک محصولات ایران خودرو و ساینا با گیربکس اتوماتیک و کوییک GX محصولات سایپا با اینکه در سامانه یکپارچه در دسترس متقاضیان قرار نگرفته بودند اما در اختیار متقاضیان جایگزین کرده خودروهایی ثبت نام شده قرار گرفتند. متقاضیان طرح جایگزینی می توانند تا 10 اردیبهشت سال جاری با مراجعه به سامان یکپارچه نسبت به تعویض خودرویی که پیش طرح برای آن نام نویسی کردند، تقاضای جدیدی را ثبت کنند. وزارت صمت این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده که پنج اولویت را انتخاب کنند.

اما کدام محصولات در طرح جایگزینی غایب هستند؟ بررسی سبد محصولاتی ایران خودرو در طرح پیش فروش گسترده خودرو نشان می دهد این خودروساز هایما S5، هایما S7، دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس دستی، دنا پلاس با موتور شارژ و گیربکس اتوماتیک، دنا پلاس، سمند سورن پلاس بنزینی، سمند سورن پلاس دوگانه سوز، سه مدل پژو پارس یعنی پارس با موتور XU7P سفارشی، پارس ELX با موتور XU7P و پارس با موتور XU7P، پژو 207 با گیربکس اتوماتیک، پژو 207 با موتور TU3 و پژو 207 با گیربکس دستی محصولات غایب آبی های جاده مخصوص در طرح جایگزینی بودند. بهمن موتور نیز فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم، دیگنیتی پرستیژ و سدان ریسپکت را از دسترس متقاضیان خارج کرد. سایپا کوییک با گیربکس دستی و کوییک S را در طرح جایگزینی به متقاضیان این طرح عرضه نکرده است مکث موتور که پیش تر در کنار خودروی SUV تیارا عرضه پیکاپ کالوت را نیز در برنامه داشت در طرح جایگزینی تنها تیارا را عرضه کرده است. لاماری آرین پارس موتور نیز در این طرح غایب است.

بخ نظر می رسد حذف خودروهای یاد شده در طرح جایگزینی به دلیل پر شدن ظرفیت عرضه آنها در سال جاری رقم خورده است. البته این احتمال هم وجود دارد که با استقبال از یک خودرو شرکت های خودروساز باز هم ناچار شوند بخشی از تقاضا را در سال جاری تحویل دهند و فاکتور کردن بخش دیگری از تقاضا را به سال آینده موکول کنند.