ایران خودرویی ها قصد دارند تا با هماهنگی وزارت صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان خط تولیدی را در این کشور عربی حوزه خلیج فارس راه اندازی کنند. این اولین حضور سک خودروساز ایرانی در بازار یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است. البته فراموش نکنیم ایران خودرویی برای کسب سهمیه ای از بازار خودرو عمان باید با برندهای جهانی خودروساز رقابت نفس گیری داشته باشند. 

در این راستا وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان به همراه تیمی متشکل از بخش دولتی، خصوصی  اتاق بازرگانی و شورای تجارت عمان به ایران سفر کرد و از خط تولید آبی های جاده مخصوص بازدید کرد.

وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان، پیشرفت‌های ایران خودرو را شگفت‌آور خواند و گفت: محصولات تولیدی این شرکت قدرت رقابت با خودروهای جهانی را داراست و انتظار می‌‌رود سهم خوبی را در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عمان به دست آورد.

قیس بن محمدالیوسف گفت: محصولات تولیدی این شرکت قدرت رقابت با خودروهای جهانی را داراست و انتظار می‌‌رود سهم خوبی را در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عمان به دست آورد.

وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان که نشستی با مدیرعامل ایران خودرو و معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت داشت گفت برای این که جدیت خود را برای همکاری و تسریع در امضای تفاهم نامه نشان دهیم، اتاق بازرگانی عمان هزینه این امر را برعهده خواهد گرفت و مسوولیت مسایل فنی برعهده ایران خودرو باشد.

الیوسف گفت: کارگروه مشترکی را برای بررسی موضوع تشکیل می دهیم تا با نهایی کردن مسایل مختلف بتوانیم ظرف چند ماه آینده نقشه راه مشخصی را تدوین کنیم که مورد تایید طرفین باشد.

وزیر صنعت، تجارت و‌ توسعه سرمایه گذاری عمان ادامه داد به دوستی و شراکت با جمهوری اسلامی ایران ایمان و باور داشته و در نظر داریم همکاری های اقتصادی و تجاری خود با این کشور را تقویت و توسعه بخشیم.

این وزیر دولت عمان تصریح کرد: بازار عمان بسیار گسترده است و ظرفیت‌های بالایی برای همکاری دارد؛  بنابراین می‌توانیم همکاری مشترکی را در زمینه‌های تولید، توزیع خودرو و قطعات را مورد بررسی قرار دهیم.

در این دیدار معاوت صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز گفت ما از نظر سطح فناوری ها در بخش های مختلف خودرو پیشرفت های خوبی داشتیم و این آمادگی از سوی وزارت صمت وجود دارد که این پیشرفت ها را با شرکای راهبردی ایران به اشتراک بگذارد.

منوچهر منطقی با اشاره به پیشنهادهای همکاری دو کشور در زمینه خودروسازی که از سوی وزیر صنایع عمان مطرح شد، گفت: از پیشنهاد استفاده از ظرفیت بازار بین المللی عمان برای صادرات محصول، همکاری در زمینه تولید مشترک قطعات یدکی و همکاری در خصوص خودروهای الکترونیکی و صنعتی سازی آن در عمان که همگی جزو راهبردهای ما نیز به شمار می رود استقبال کرده و در این حوزه به سرعت می توانیم به نتایج کاربردی برسیم.

مدیرعامل ایران خودرو که در نشست با وزیر صنعت، تجارت و‌ توسعه سرمایه گذاری عمان حاضر بود، گفت اراده ایران خودرو برای همکاری با عمان جدی است، از تشکیل کارگروه ویژه تنظیم تفاهم نامه همکاری برای راه اندازی خط تولید محصولات ایران خودرو در این کشور خبر داد.  

علیمردان عظیمی گفت: مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو بهترین و بزرگ ترین مرکز تحقیقات موتور در ایران است که توانمندی بسیار بالایی دارد و می تواند پاسخ گوی انواع نیازهای خودروهای صادراتی باشد.

این مدیر ارشد ایران خودرو ضمن تاکید بر تشکیل تیم ویژه عملیاتی اظهار کرد: ظرف یک ماه آینده تفاهم نامه همکاری آماده امضا خواهد شد و گام های عملیاتی برای همکاری ها برخواهیم داشت.

عمان در حالی به دنبال ایجاد زمینه برای حضور ایران خودرو در خاک این کشور است که در بازار خودروی ان شاهد هستیم که انواع برندهای مطرح بین المللی حضور دارند. آن طور که پیداست عمانی ها قصد دارند تا وارد دنیای کشورهای تولید کننده خودرو شوند.

این که چرا این کشور عربی ایران خودرو را به عنوان شریک خود انتخاب کرده سوالی است که با دولتمردان عمانی به آن پاسخ دهند اما به نظر می رسد همانند دیگر بازارهای صادراتی آنچه باعث حضور شرکت های خودروساز شده نه کیف محصولات و قیمت های رقابتی که مراودات سیاسی بوده باشد. باید دید سرانجام حضور غول آبی جاده مخصوص در بازار خودروی عمان به کجا می رسد آیا این حضور بلند مدت خواهد بود یا اینکه ایران خودرویی ها قصد دارند ردیفی به لیست سرمایه گذاری های بدون بازده خود اضافه کنند.