به گزارش اکو ایران، وزارت صمت در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی به دارندگان خودروهای فرسوده فرصت داد تا با حضور درا ین طرح فروش نسبت به تعویض خودروی اسقاطی خود اقدام کنند. بنابراین دارندگان خودروهای اسقاطی در کنار متقاضیان عادی و مادران دارای دو فرزند و بیشتر می توانند در طرح فروش صمت با ساز و کار نوبت دهی شرکت کنند.

نکته قابل توجه در ارتباط با دارنندگان خودروهای فرسوده این است که نداشتن پلاک فعال مانعی بر سر راه این بخش از متقاضیان برای حضور در دومین طرح فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نیست. این در شرایطی است که متقاضیان عادی و مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای شرکت در این برنامه فروش نباید پلاک فعال داشته باشند.

درست است که شرط داشتن پلاک فعال برای دارندگان خودروهای فرسوده محدودیتی برای شرکت در طرح فروش گسترده صمت ایجاد نمی کند اما مدیران صمت محدودیت هایی را برای این دسته از متقاضیان در نظر گرفته اند.

متقاضیانی که قصد دارند تا از مسیر سامانه یکپارچه نسبت به تعویض خودروی اسقاطی خود اقدام کنند باید گواهینامه دارای اعاپتبار داشته باشند. همچنین طی 48 ماه گذشته از شرکت های خودروساز محصولی را دریافت نکرده باشند. این بخش ازط متقاضیان همانند متقاضیان عادی و مادران دارای دو فرزند باید تا 29 اردیبهشت 1402 نسبت به افتتاح حساب وکالتی و واریز 100 میلیون تومان به این حساب اقدام کنند. تنها آن بخش از دارندگان خودروی فرسوده می توانند در این طرح فروش شرکت کنند که مدل خودروی آنها 1385 به قبل باشد. متقاضیان شرکت در طرح پیش فروش خودروی صمت دقت کنند که تنها در صورتی می توانند به عنوان متقاضی خودروی اسقاطی در این طرح فروش نام نویسی کنند که پلاک و سند خودروی فرسوده به نام آنها باشد و داشتن وکالت نامه در این ارتباط مورد پذیرش مدیران سامانه یکپارچه نخواهد بود.

البته سیاست گذار خودرویی مشخص نکرده چند دستگاه از محصولات حاضر در دومین طرح فروش با مکانیزم بدون قرعه کشی را به متقاضیان تعویض خودروی اسقاطی از مسیر سامانه یکپارچه فروش، اختصاص می دهد.

بررسی طرح های برگزار شده در سال 1401 نشان می دهد از هر طرح فروش 20 درصد محصولات عرضه شده به دارندگان خودروهای اسقاطی تخصیص پیدا می کرد.