به گزارش اکو ایران،  شرط یک سال رهن بودن سند خودرو با مصوبه اعضای شورای رقابت حذف شد. بنابراین متقاضیانی که می توانند خودرو را به قیمت کارخانه خریداری کنند دیگر مجبور نیستند سند محصول خریداری شده را یک سال در رهن خودروساز قرار دهند.  خریداران می توانند بلافاصله بعد از در اختیار گرفتن خودرو، سند را نیز در اختیار داشته باشند. شورای رقابت در جلسه 571 خود که در تاریخ دوم خرداد 1402 برگزار شد تغییراتی را در دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری ایجاد کردند. پیش تر شورای رقابت به دنبال این بود تا به کمک این محدودیت از عرضه خودروهای تحویلی از کارخانه به بازار توسط خریداران جلوگیری کند.

براساس بند 7 ماده 4 دستورالعمل 543 اعضای شورای رقابت مصوب کرده بودند که عرضه‌کننده خودرو (شرکت خودروساز) موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند.

به نظر می رسد دلیل حذف این بند از ماده 4 دستور العمل 543 را باید در اجرایی شدن سیاست اخذ مالیات بر عایدی سرمایه جست و جو کرد.

سیاست گذار خودرویی در دور دوم طرح فروش محصولات تولیدی خودروسازان از مسیر سامانه یکپارچه اعلام کرد بعد از نهایی شدن لیست متقاضیان خرید خودرو در این دور از فروش با ساز و کار بدون قرعه کشی، اسامی به سامانه جامع تجارت منتقل خواهد شد و چنانچه متقاضیان خودروی خریداری شده را بفروشند بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید درصدی از ما به التفاوت قیمت کارخانه ای خودرویی که در اختیار دارند با قیمتی که خودرو را در بازار فروخته اند تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به دولت پرداخت کنند. البته هنوز سیاست گذار کلان درصد مالیات اخذ شده و نحوه دریافت آن را مشخص نکرده است.