به گزارش اکو ایران، ایران خودرو از فرصت حضور سلطان عمان و هیات همراه نهایت استفاده را برد و تفاهم نامه ای برای همکاری در زمینه صادرات خودرو از ایران به عمان و صادرات مجدد به سایر بازارهای ثالث میان مدیرعامل این خودروساز و بخش خصوصی عمان به امضا رسید.

دولت سیزدهم خودروسازان را به صادرات محصولات خود و حضور در بازار بین المللی مکلف کرده است این در حالیست که تحریم صنعت خودرو، کیفیت محصولات تولیدی و چالش مراودات بانکی سه سنگ بزرگی است که پیش پای ایران خودرو و سایپا قرار دارد.

پیش از بازگشت دوباره تحریم ها در سال 97 ایران خودرو و سایپا توانسته بودند با شرکای بین المللی خود مذاکرات خوبی داشته و برنامه ریزی هایی برای صادرات محصولات مشترک تولیدی داشته باشند. اما با بازگشت تحریم ها و خروج شرکای بین المللی بحث تولید محصولاتی که قابلیت صادراتی داشته باشند به کُما رفت. خودروسازان در تامین نیاز بازار داخلی نیز به مشکل خوردند و کیفیت محصولات تولیدی آنها با افت همراه شد. اما دولت سیزدهم به رغم وجود چالش های پیشین از خودروسازان برنامه صادراتی خواست.

حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال 2022 سبب شد تا دامن روسیه نیز به تحریم های بین المللی آلوده شود. صنعت خودروی این کشور پهناور اوراسیا نیز از تحریم های جامعه جهانی بی بهره نبود.

خودروسازان بین المللی بازار خودروی روسیه را خالی کردند. خروج شرکای خودروسازان روسی سبب شد تا خودروسازان ایرانی به صرافت این موضوع افتادند که سهمی از بازار خودروی روسیه را به خود اختصاص دهند. البته دو غول خودروسازی ایران برای این مهم باید با رقبای چینی مقابله می کردند. نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو 2022 فرصتی بود تا علاوه بر ایران خودرو و سایپا، زنجیره خودروسازی ایرانی نیز توانمندی های خود را به طرف روسی نشان دهد.

مدیران خودروساز ایرانی در حاشیه نمایشگاه خودروی مسکو توانستند قراردادهایی را به امضا برسانند. حال حضور بن هیثم طارق آل سعید و هیات همراه در ایران که به منظور رایزنی های سیاسی اتفاق افتاده بود این فرصت را در اختیار ایران خودرویی ها قرار داده بود که تفاهم نامه همکاری را با طرف های عمانی برای صادرات محصولات خود به عمان به منظور صادرات به کشور ثالث را عملیاتی کنند. مدیران خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص به دنبال این هستند تا با این شگرد یعنی صادرات خودرو به عمان و از آنجا به کشور ثالث به نوعی تحریم های اقتصادی را دور زده و بتوانند درآمدهای حاصل از صادرات را از مسیر عمان وارد کشور کنند. البته پاسخ به یک سوال ذهن را مشغول می کند و آن این که خودروهای ایرانی که نمی توانند نظر مصرف کننده داخلی را به لحاظ مبحث مرتبط با کیفیت به خود جلب کنند چطور قرار است در حضور این همه رقیب استخوان دار بین المللی سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند؟ به عبارت دیگر مشتریان بین المللی چشم انتظار خودروهای ایرانی هستند یا اینکه این امید مدیران خودروساز ایرانی است که بتوانند محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند؟