به گزارش اکوایران، ماه گذشته منوچهر منطقی - معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت - طی نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت، ضمن هشدار در مورد توقف خطوط تولید خودروسازان، خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد و پس از انتشار این نامه اعلام کرد:‌ «مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور رفع شد».

این در حالی بود که در هفته اول ماه جاری، از نامه دیگری درباره موضوع تامین ارز خودروسازان توسط عظیمی - مدیرعامل ایران خودرو - رونمایی شد که مربوط به 27 اردیبهشت بود.

حالا منطقی از تامین ارز مورد نیاز خودروسازان بر اساس توافق میان وزارت صمت و بانک مرکزی در هفته جاری خبر داده و گفته: «این ارز در مرحله نخست شامل خودرو‌هایی است که بیشترین میزان خودکفایی را دارند و سپس به محصولات عرضه‌شده در سامانه یکپارچه خودرو اختصاص دارد و خودرو‌های سنگین نیز در گروه دوم قرار دارند.»

بر اساس اعلام وزارت صمت، در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۵ درصدی تولید خودرو در کشور اتفاق افتاده که خودروسازان داخلی بیشتر از ۱.۵ میلیون دستگاه تعهد پیش‌فروش بر اساس ثبت‌نام متقاضیان در طرح یکپارچه خودرو داشته‌اند. برنامه تولید سال 1402 نیز از سوی وزارت صمت ۱.۷ میلیون دستگاه اعلام شده است.