به گزارش اکو ایران، ایران خودرو، مدیران خودرو و بهمن موتور نسبت به دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری که توسط شورای رقابت تهیه شده بود اعتراض داشته و خواستار تجدید نظر خواهی در این دستورالعمل بودند.

اما هیات رای تجدیدنظر شورای رقابت بعد از بررسی دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری که توسط اعضای شورای رقابت تهیه شده بود و همچنین درخواست شرکت های خودروساز، با رد درخواست مدیران خودروساز، اجرای دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری شورای رقابت را لازم الاجرا دانسته بود.

رای هیات تجدیدنظر شورای رقابت گویای این نکته است که روند قیمت گذاری خودرو به صورت کارشناسی انجام می شود و خودروسازان باید به آن تمکین کنند.   

شورای رقابت در مصوبه 543 خود که در 11 بهمن سال گذشته نهایی شد دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را جمع بندی و به اطلاع خودروسازان رساند. دستورالعمل یاد شده علاوه بر اینکه شیوه قیمت گذاری محصولات خودروسازان را مشخص می کرد بر نحوه عرضه خودرو نیز از مسیر سامانه یکپارچه فروش نیز تاکید داشت. مدیران خودروساز نسبت به هر دو مورد اعتراض داشتند. شرکت های خودروساز طی 6 ماهی که محصولات تولیدی خود را از مسیر بورس کالا عرضه کردند توانستند خودروهای خود را با قیمت های به مراتب بالاتر از قیمت های بازاری بفروشند و نقدینگی مناسبی جذب کنند. اما دستور العمل تنظیم بازار خودروهای سواری جلوی این مسیر را سد و خودروسازان را شاکی کرد. اما با توجه به رای هیات تجدیدنظر شورای رقابت اعتراض خودروسازان راه به جایی نبرد و شرکت های خودروساز ناچار هستند به دستورالعمل یاد شده تن دهند.

رای هیئت تجدیدنظر شورای رقابت درباره اعتراض خودروسازان نسبت به مصوبه 543 شورای رقابت، سه بند دارد. این سه بند به شرح زیر است.

یک، به‌لحاظ اقتصادی، شاخص تمرکز بازار خودرو نشانگر درجه قدرت انحصاری بالا در بازار خودرو است و محدودیت‌های ناشی از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال 1401 کل کشور و قانون ساماندهی صنعت خودرو و ممنوعیت ورود خودرو نیز بر انحصاری بودن این بازار افزوده است،

بنابراین در انحصاری بودن این بازار تردیدی وجود ندارد.

دو، به‌رغم ادعای تجدیدنظرخواهان، تعیین شرایط برای متقاضی خرید خودرو، با توجه به قید عبارت "مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری" در بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) در حیطه صلاحیت شورای رقابت می‌باشد.

سه، شورای رقابت رأساً اقدام به تعیین قیمت ننموده بلکه بر اساس فرمول ارایه‌شده توسط کارگروه خودرو مبادرت به تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری کرده و استخراج قیمت بر اساس این فرمول را به سازمان حمایت به‌عنوان نهاد متولی تعیین قیمت ارجاع داده است.

با توجه به اینکه اعتراض خودروسازان راه به جایی نبرد بنابراین تنها مسیر عرضه خودرو سامانه یکپارچه فروش خودرو است و قیمت محصولات خودروسازان نیز توسط اعضای شورای رقابت تعیین و به آنها ابلاغ خواهد شد. خودروسازان باید برای عرضه خودروهای سواری خود با بورس کالا وداع کرده و تمرکز خود را روی سامانه یکپارچه فروش خودرو با قیمت های اعلامی شورای رقابت قرار دهند.

 

.