به گزارش اکو ایران، بازار خودرو همانند چند سال اخیر علاوه بر مصرف کنندگان خودرو میزبان دارندگان سرمایه های سرگردان نیز بود. دارندگان سرمایه به دنیال این بودند تا با کمک ابزار خودرویی جلوی از دست رفتن ارزش دارایی خود را بگیرند. آمارهای منتشر شده توسط کارنامه نشان می دهد این ایده با اقبال مواجه شده و خریداران خودرو در سال گذشته تواستند به خوبی سرمایه خود را حفظ کنند.

بررسی اطلاعات مربوط به سال گذشته نشان می دهد به طور شاخص قیمت خودرو در بازار، اعم از صفر و کارکرده نشان می دهد از فروردین تا اسفند رشدی حدود 83 درصدی را به خود دیده است. این میزان رشد در حالی محقق شده که در همین بازه زمانی شاخص تورم (CPI) حول و حوش 60 درصد رشد کرده است. بنابراین شاهد سبقت 23 درصدی شاخص قیمت خودرو از شاخص تورم بودیم.

اما سوال سرمایه گذاران این است که آیا این روند در سال جاری هم تداوم دارد؟ آیا واریز سرمایه به قلک خودرو جادو کرده و سرمایه ها قد می کشد؟

بررسی بازار خودرو طی سه ماه اخیر نشان می دهد قیمت خودرو روند نزولی داشته است. افت قیمت خودرو سبب شده تا خریدارانی که در بازه زمانی که از سال گذشته به بازار ورود کرده و اقدام به سرمایه گذاری کرده اند به نوعی با ضرر روبرو شوند. دلیل اصلی این اتفاق را باید در انتشار اخبار مثبت سیاسی در فضای اقتصادی، نوسان محدود نرخ ارز و در مقاطعی کاهش نرخ ارز جست­و­جو کرد. البته انتشار اخبار واردات خودرو در اواخر سال گذشته و اعلام برنامه برای تحویل اولین سری محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز نیز در کاهش شدن نمودار قیمت خودرو در بازار نقش داشت. پیش بینی می شود تداوم این روند بازار خودرو را در سال جاری تا حدی از سکه بیندازند و سرمایه گذاران کمتر راغب به سرمایه گذاری در این بازار باشند. البته فراموش نکنیم تاکنون آنچه منجر به ریزش قیمت بازاری خودرو شده تنها انتشار اخبار مثبت سیاسی بوده و هنوز اتفاقی نیفتاده است موج سواری بازار روی اخبار مثبت نمی تواند ادامه دار باشد. چنانچه چندی بعد این اخبار رنگ واقعیت به خود نگیرند این احتمال وجود دارد که سرمایه گذارانی که بازار خودرو را ترک کرده اند باردیگر مسیر بازگشت به بازار خودرو را در پیش گیرند.  

شاخص قیمت خودرو و نرخ تورم در 1401