به گزارش اکو ایران، مدیرعامل سایپا اعلام کرد دو محصولات صادراتی این خودروساز یعنی شاهین و کوییک با قیمت های غیر از قیمت های شورای رقابت به بازارهای بین المللی صادر می شوند. آن طور که محمدعلی تیموری می گوید قرارا ست شاهین با قیمتی حدود 11 هزار دلاری در مبدا به بازار روسیه صادر شود. کوییک نیز با قیمتی حول و حوش هفت هزار دلار در کارخانه به بازار ونزوئلا می رود.

با فرض نرخ 50 هزار تومانی قیمت صادراتی شاهین حدود 550 میلیون تومان خواهد بود و کوییک نیز حول و حوش 350 میلیون تومان رهسپار ونزوئلا می شود. بنابراین می توان این قیمت ها را به عنوان قیمت های جدید شاهین و کوییک در مبدا مدنظر قرر داد. چنانچه خودروسازی سایپا این امکان را پیدا می کرد که با قیمت های یاد شده دو خودروی حاضر در سبد محصولاتی خود را در بازار داخل بفروشد به احتمال زیاد دیگر بحث زیان تولید این خودروها مطرح نبود. شاهین با گیربکس دستی این روزها با قیمت پایه نزدیک به 360 میلیون تومان برای متقاضیان فاکتور می شود. کوییک نیز با توجه به تنوع مدل به طور میانگین با قیمت پایه حول و حوش 250 میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار می گیرد. بنابراین نارنجی های جاده مخصوص با صادرات دو خودروی یاد شده این امکان را پیدا می کنند که شاهین را حدود 200 میلیون تومان گران­تر می فروشند. کوییک نیز با توجه به تنوع مدلی که دارد و مشخص نیست کدام مدل آن به ونزوئلا صادر می شود به طور میانگین حدود 100 میلیون تومان گران تر از قیمت پایه در کارخانه به ونزوئلا می رود. البته مدیرعامل سایپا قیمت بازاری شاهین در روسیه را حدود 19 هزار دلار و قیمت کوییک در بازار ونزولا نیز 11 هزار دلار برآورد کرده است. تبدیل دلار به تومان قیمت های بازاری دو خودروی یاد شده نشان می دهد شاهین در بازار روسیه حوالی 950 میلیون تومان و کوییک در ونزوئلا نزدیک به 550 میلیون تومان قیمت خواهند داشت.

تیموری تاکید کرد با راه­اندازی مجدد کارخانه تولیدی در خاک ونزوئلا در یک بازه 5 ساله حدود 200 هزار دستگاه خودرو را به بازار این کشور آمریکای جنوبی وارد کند. این کارخانه در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی­نژاد ایجاد شد اما از 9 سال پیش بنا به دلایلی خطوط تولید آن متوقف بود. طی سفر رییس دولت سیزدهم به ونزوئلا بار دیگر بحث از سرگیری تولید در این کارخانه مطرح و مقرر شد خودروسازی سایپا محصولات خود را در این خط مونتاژ کند.