به گزارش اکو ایران، وانت نیسان یا همان زامیاد 24 قرار است از ایران به کنیا برود و عنوان اولین محصل صادراتی زامیاد را یدک بکشد. صادرات زامیاد 24 در سفر اخیر رییس جمهور به چند کشور آفریقایی از جمله کنیا نهایی شد. ابراهیم رییسی دیداری با تجار و بازرگانان کنیایی داشت و در حاشیه این دیدار توافق نامه صادرات این خودروی تجاری سبک به کنیا به امضا رسید.

آنطور که شرکت زامیاد در سایت کدال سازمان بورس خبری را با موضوع شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده، در دسترس سهامداران این شرکت قرار داده است. در این خبر تاکید شده که بحث صادرات به کنیا جدی است و آماری نیز از روند عرضه زامیاد 24 به کنیا در ماههای آتی ارائه شده است.

قرار است در گام اول هزار دستگاه این خودرو به صورت CBU به کنیا صادر شود و در ادامه صادرات SKD (قطعات منفصله) نیز در دستور کار قرار می گیرد. قرار است 600 دستگاه نیز به صورت SKD رهسپار کنیا شود.

ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا در نشست خبری که با حضور رئیس جمهور کشورمان در کاخ ایالتی نایروبی برگزار شد خبر حضور زامیاد 24 در کنیا را ‌اعلام کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران قصد دارد کارخانه مونتاژ خودرو را در مومباسا کنیا راه‌اندازی کند.

رییس جمهور کنیا با بیان اینکه کارخانه ای که قرار است ایجاد شود، ‌تولید کننده خودروی بومی ایران با نام Kifaru است،‌ اذعان داشت: خودروهای ایرانی که اسامی سواحیلی (واژه سواحیلی به معنی ساکنان سواحل به‌کار می‌ رود و اطلاق این نام از آن جهت است که عمده سواحیلی‌ها ساکن کناره‌های غربی اقیانوس هند در قاره آفریقا هستند) بر آنها گذاشته شده در کنیا تولید خواهد شد.

روتو با تاکید بر اینکه همکاری با ایران،‌ تاییدی بر پیوند روابط است،‌ گفت: حضور ایران در صنعت خودروی کنیا، ‌خبر خوبی برای مهندسان،‌ کارگران و فروشندگان خودروی این کشور است.

صادرات محصولات تولیدی خودروسازان داخلی به آفریقا پیش تر با صادرات محصولات ایران خودرو به سنگال در دستورکار قرار گرفت. ابی های جاده مخصوص خط مونتاژی هم در نزدیکی داکار، پایتخت سنگال احداث کردند. مونتاژ خودروی سمند جز برنامه های این خط مونتاژ بود. حضور ایران خودرو در سنگال بیش از انکه اقتصادی باشد، سیاسی بود و در زمان دولت نهم و دهم به این خودروساز به نوعی مجبور شد در این کشور آفریقایی سرمایه گذاری کند. در زمان دولت سیزدهم با توجه به نگاه صادرات محور در حوزه خودرو تلاش هایی برای از سرگیری فعالیت مجدد این خط مونتاژ صورت گرفته است. این احتمال وجود دارد که ایران خودرویی ها علاوه بر سمند سایر محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را نیز به سنگال ببرند.

یک دهه پیش ایرج قراگوزلو معاون مهندسی شرکت زامیاد لقب باربر نجیب را به زامیاد 24 داده بود. حال قرار است باربر نجیب سفیر جدید صنعت خودروی کشور در بازارهای بین المللی باشد. باید منتظر ماند و دید خودرویی که ایرانی ها دل چندان خوشی از آن ندارند در بازار کنیا با چه استقبالی روبرو می شود و آیا استقبال از این خودروی تجاری سبک به میزانی است که سایر کشورهای آفریقایی برای در اختیار گرفتن آن به صف شود یا خیر؟