به گزارش اکو ایران، خودروسزی رنو آمارهای 6 ماهه ابتدایی سال 2023 را منتشر کرد. براساس آمارهای اعلامی این خودروساز فرانسوی فروش جهانی آن در بازه زمانی یاد شده رسد 13 درصدی را نشان می دهد.

مدیران رنو طی 4 سال گذشته یعنی از سال  2019 تا سال 2022 با افت فروش مواجه بودند. بی تردید یکی از دلایل اصلی این مساله را باید در شیوع ویروس کرونا جست و جو کرد. البته تهاجم نظامی روسیه به اوکراین نیز در این میان بی اثر نبود. هر دو اتفاق سبب شد تا تولید ریز تراشه های الکترویکی با کاهش همراه شود و خودروسازان بین المللی از جمله رنو به واسطه بحران ریز تراشه ها ناچار به کاهش تولید خود شوند.

اما سال جاری تیم مدیریتی رنو توانست با اتخاذ سیاست هایی اصولی از جمله کاهش هزینه ها و همچنین طراحی و تولید مدل های موفق در بازار توانستند تا حدود زیادی بر مشکلات فائق آیند. رشد 13 درصدی بعد چهار سال گویای موفقیت آمیز بودن سیاست های اتخاذ شده این خودروساز فرانسوی است.

آن طور که رویتز گزارش داده، رنو که در ژوئن سال ۲۰۲۳ چشم انداز خود را به لطف کاهش هزینه‌ها و موفقیت مدل‌های جدید افزایش داد، بین ژانویه تا ژوئن یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۶۶۷ دستگاه فروخت که در مقایسه با یک میلیون و ۱۹۹ دستگاه در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ بود و بازگشت مجدد در فروش پس از چهار سال متوالی کاهش انجام شد.

البته رشد فروش رنو در اروپا بیش از بازار جهانی بود و این خودروساز توانسته در بازار اروپا رشد حول و حوش 24 درصدی را در کارنامه خود ثبت کند.

رنوی فرانسه در بازار خودروی ایران نیز حضوری گسترده داشت و به دنبال این بود بعد از نهایی شدن توافق برجام حضور خود را در بازار ایران گسترش داده و به جای همکاری با ایران خودرو و سایپا به صورت مستقل اقدام به تولید و عرضه محصولات خود کند. تلاش های این خودروساز اروپایی با بازگشت تحریم های اقتصادی در سال 97 و تعلیق توافقنامه برجام بی نتیجه ماند. رنوی فرانسه در سال های بیش از تحریم توانسته بودند حدود 10 درصد از بازار خودروی کشور را به کمک ایران خودرو و سایپا در اختیار بگیرند.