به گزارش اکو ایران : وزیر صمت گفت تولید خودرو در سال 1402 رکوردهای پیشین را جا به جا خواهد کرد. عباس علی آبادی گفت شرکت های خودروساز تعداد زیادی خودرو تولید کرده که در نوبت تحویل به متاضیان است و امسال رکورد تولید خودرو را خواهیم زد.

در حالی وزیر صمت از جا به جایی رکورد تولید خودرو در کشور خبر می دهد که بررسی اطلاعات منتشر شده توسط سه شرکت بزرگ خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد خودروسازان تا پایان تیر سال جاری در مجموع حدود 320 هزار و 300 دستگاه خودروی سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) تولید شده است.

سقف تولید خودرو در کشور در سال 1390 زده شد. خودروسازان در این سال توانستند بیش از یک میلیون و 650 هزار دستگاه انواع خودرو (شامل سواری، تجاری سبک و تجاری سنگین) تولید کنند.

بنابراین اگر مدیران صمت قصد داشته باشند رکورد تولید را جا به جا کنند باید امسال تولید حدود یک میلیون و 700 هزار دستگاهی را محقق کنند باید در سال جاری به طور ماهانه حول و حوش 141 هزار و 700 دستگاه خودرو تولید کنند.

واکاوی کیک تولید خودروی کشور نشان می دهد سهم بیشتر این کیک به خودروهای سواری تولیدی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو اختصاص دارد. به طور معمول بیش از 90 درصد تولید خودرو مربوط به محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور می شود.

اگر سهم خودروهای سواری ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو را 90 درصد تولید کل در نظر بگیریم. سه خودروساز بزرگ کشور باید در سال 1402 به طور ماهیانه حدود 127 هزار و 500 دستگاه سواری تولید کنند. بنابراین در پایان تیر امسال باید تیراژ تولید نزدیک به 510 هزار دستگاه را در کارنامه خود ثبت می کردند. اما همان طور که اشاره شد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع حول و حوش 320 هزار و 300 دستگاه سواری تولید کردند. این تیراژ حدود 189 هزار و 700 دستگاه کمتر است.

اگر مدیران خودروساز بخواهند عقب ماندگی خود را جبران کنند باید در مدت باقی مانده تا پایان سال نزدیک به یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کنند. به عبارت دیگر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو ماهانه حدود 150 هزار دستگاه سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کنند. اتفاقی که بعید است با توجه به شرایط حاکم بر خودروسازی کشور محقق شود.

با توجه به اینکه بحث عرضه از سوی خودروسازان یکی از آیتم های موثر روی قیمت بازاری خودرو است وعده داده شده وزیر صمت تولید سیزدهم چه تاثیری روی بازار خودرو می گذارد؟ اگر این وعده محقق شود می توان امیدوار بود که افزایش تیراژ عرضه در گام اول روند ثبات قیمت در بازار خودرو را تثبیت کرده و در ادامه شاهد نزولی شدن قیمت خودرو باشیم. دارندگان سرمایه های سرگردان با تدوام ثبات قیمت ها و در ادامه نزیک شدن قیمت بازار و کارخانه بتدریج از بازار خودرو خارج خواهند شد. این اتفاق می تواند سرعت قیمت ها را در بازار بیش از پیش کاهش دهد. اما اگر در ماههای پیش رو روند تولید از وعده علی آبادی فاصله بگیرد، این اتفاق می تواند روی قیمت خودرو در بازار اثر منفی گذاشته و شاهد فتح قله های جدید قیمتی در بازار خودرو باشیم.