به گزارش اکو ایران، مدیر روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که طی چند روز آینده اطلاعیه برای عرضه در قالب مرحله سوم فروش یکپارچه خودروها منتشر خواهد شد.

برگزاری مرحله سوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه با توجه به سخنان معاونت حمل و نقل وزیر صمت را می توان جدید ترین ابهام درباره ادامه کار سامانه یکپارچه فروش خودرو قلمداد کرد.

سپهر دادجوی توکلی گفت هر تغییری در نحوه عرضه خودروها بایستی مصوبه شورای رقابت را داشته باشد؛ بنابراین بدون مصوبه شورای رقابت امکان تغییر در نحوه عرضه خودرو وجود ندارد و سامانه یکپارچه خودرو حذف نشده است.

آن طور که ایسنا گزارش کرد، مدیر روابط شورای رقابت ادامه داد: عرضه خودرو مانند قبل در بستر سامانه فروش یکپارچه ادامه خواهد داشت.

دادجوی توکلی تاکید کرد عرضه خودرو همچنان به شیوه قبلی است و سامانه یکپارچه عرضه خودرو به‌ کار خود ادامه می‌دهد.

با توجه به اظهارات مدیر روابط عمومی شورای رقابت به نظر می رسد علاوه بر پا بر جا ماندن سامانه یکپارچه به عنوان مسیر عرضه خودرو، همچنان ساز و کار فروش خودرو، همان مکانیزم نوبت دهی خواهد بود.

البته سخنان بعدی دادجوی توکلی نشان می دهد تلاش هایی برای ایجاد تغییر در مسیر عرضه محصولات خودروسازان در جریان بوده که هنوز به ثمر ننشسته و به نظر می رسد در شرایط فعلی جمع بندی ها بر ادامه حیات سامانه یکپارچه فروش خودرو دلالت دارد.  

دادجوی توکلی با بیان اینکه تصمیم‌ها براین بود تا اوایل هفته گذشته (هفته اول مهر 1402)، عرضه  مرحله سوم خودروها از طریق سامانه یکپارچه صورت پذیرد اما در پی جلساتی که برگزار شده است، احتمالا طی چند روز آینده اطلاعیه مربوط به عرضه دور سوم در سامانه یکپارچه بارگذاری و منتشر خواهد شد و طی هفته‌های پیش‌رو مرحله سوم اجرایی می‌شود.

ساعت های پایانی روز پنجشنبه خبری از معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، منتشر شد که شایعه حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو را دامن زد. منوچهر منطقی گفت مسیر عرضه محصولات خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه مسدود شده و خودروسازان نسبت به عرضه مستقیم محصولات خود اقدام می کنند. اما این خبر از سوی معاونت حمل و نقل صمت تکذیب شد. منطقی از برنامه‌ریزی برای توازن‌بخشی به عرضه و تقاضا در تولید و بازار خودرو خبر داده است.

البته به نظر می رسد این ماجرا در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. همچنان پوست موز زیر پای سامانه یکپارچه فروش خودرو قرار دارد و این احتمال وجود دارد که هر آن خبر قطعی حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو و جایگزین مسیر جدید برای عرضه محصولات خودروسازان منتشر شود.