به گزارش اکو ایران، سامانه یکپارچه فروش اجازه حضور تویوتا کرولا، هیوندایی النترا، جتا VS7، چانگان CS55 پلاس، کیا سلتوس و چانگان CS35 پلاس را پشت ویترینش داد.

این محصولات در دسترس متقاضیانی قرار دارد که در دور اول فروش خودروهای وارداتی از مسیر سامانه یکپارچه شرکت کرده بودند. این طرح فروش اسفند سال گذشته برگزار شد و حدود 120 هزار نفر در آن شرکت کردند. اما سیاست گذار خودرویی بعد از برگزاری قرعه کشی مجوز حضور حول و حوش 33 هزار نفر را صادر کرد. البته این متقاضیان هنوز بلاتکلیف هستند و تنها خودروسازی سایپا تعداد محدودی چانگان CS35 پلاس را تحویل مشتریان داده است.

بروز رسانی ویترین سامانه یکپارچه نشان می دهد تغییر و تحولی در عرضه خودروهای وارداتی اتفاق افتاده و بخشی از متقاضیان می توانند بعد از بیش از 7 ماه از میان محصولات عرضه شده دست به انتخاب بزنند.

بررسی خودروهای عرضه شده نشان می دهد تویوتا کرولا، هیوندایی النترا و چانگان CS35 پلاس برای متقاضیان نام های آشنایی در بازار خودرو محسوب می شود و مدل های قدیمی این خودروها در بازار حاضر بودند. اما جتا VS7، چانگان CS55 پلاس و کیا سلتوس مهمان های جدید بازار خودرو محسوب می شوند و مشتریان هیچ ذهنیتی درباره آنها ندارند. برند جتا، محصول مشترک فولکس واگن و FAW، تا کنون در بازار ایران جایی نداشته است. غول خودروسازی آلمان با همکاری شریک چینی خود این برند را تاسیس کرد تا برخی از محصولات خود از جمله جتا VS7 را ارزان سازی کرده و در بازار چین بفروش برساند.  

براساس آمارهای منتشر شده حدود پنج هزار دستگاه خودرو در گمرک حاضر بودند و از این تعداد حول و حوش دو هزار دستگاه ترخیص شده است اما همچنان نزدیک به سه هزار دستگاه خودرو یا در گمرک هستند یا در مسیر ترخیص قرار دارند.

بازار خودرو با توجه به تغییرات ایجاد شده در ویترین سامانه یکپارچه فروش شمارش معکوس را برای حضور مهمان های جدید آغاز کرده است. البته این مساله نیازمند همکاری بانک مرکزی برای تخصیص ارز مورد نیاز شرکت های واردکننده است و تا زمانی که ارز مورد نیاز تخصیص پیدا نکند، خبری از خودروهای وارداتی در بازار نخواهد بود.