به گزارش اکو ایران، اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد این خودروساز تا پایان شهریور 1402 در مجموع حدود 10 هزار و 500 دستگاه انواع هایما رادر خطوط تولید خود تکمیل کرده است. اما تنها حول و حوش هفت هزار 650 دستگاه را برای مشتریان فاکتور کرده است. بنابراین شاهد هستیم که نزدیک به دو هزار و 900 دستگاه از اعضای خانواده هایما در پارکینگ های آبی های جاده مخصوص متوقف هستند. به عبارت دیگر حدود 28 درصد از هایماهای تولید شده هنوز امکان تجاری شدن پیدا نکردند.

چنانچه این آمار را با وضعیت تولید و عرضه هایما در سال گذشته مقایسه کنیم متوجه می شویم که مدیران ایران خودرو در سال جاری روند تولید را افزایش دادند اما روند عرضه به را کُند کرده اند.

خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص سال گذشته در بازه 6 ماهه تولید بیش از 6 هزار و 550 دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. ایران خودرویی ها از این تعداد هایمای تولیدی نزدیک به 6 هزار دستگاه را به بازار عرضه کردند. این آمار نشان می دهد آبی های جاده مخصوص حول و حوش 91 درصد از اعضای تولید شده خانواده هایما را به مشتریان واگذار کرده و تنها حدود 550 دستگاه را  در پارکینگ های خود نگه داشتند.  

بررسی وضعیت تولید و عرضه هایما از زاویه ای دیگر نیز نشان می دهد که مدیران ایران خودرو مسیر عرضه تنها محصول مونتاژی خود به بازار باریک کرده اند.

مقایسه تیراژ تولید هایما در نیمه اول سال 1402 در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 از رشدی حدودی 60 درصدی حکایت می کند. اما تیراژ فروش در پایان شهریور سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، رشدی حدود 27 درصدی را نشان می دهد.

به نظر می رسد تغییر شیوه فروش در سامانه یکپارچه از قرعه کشی به نوبت دهی از یک طرف و زمزمه تلاش خودروسازان برای دریافت دوباره مجوز افزایش قیمت از طرف دیگر منجر به کُند شدن فروش هایماهای تولیدی در نیمه اول سال جاری شده است.     

ایران خودرویی ها در حال حاضر سه عضو خانواده هایما یعنی هایما S5، هایما S7 و هایما S8 را در خطوط تولید خود دارد. این خانواده خودرویی در سایت خراسان ایران خودرو تولید می شود. 

با توجه به وضعیت کاهشی عرضه، قیمت بازاری این خودرو این امکان را دارد تا روند صعودی به خود بگیرد اما وضعیت با ثبت ارزی که از خرداد 1402 استارت خورد اجازه نداد و روی تمام بازارهای عمومی کشور از جمله بازار خودرو تاثیر داشته، اجازه نداده تا قیمت بازاری هایما آن طور که باید و شاید رشد کند. افزایش نرخ ارز که در چند روز اخیر آغاز شده چنانچه تداوم داشته باشد می تواند نمودار قیمت اعضای خانواده هایما را صعودی کند. 

روند تولید و فروش هایما