به گزارش اکو ایران، سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی طی حدود 48 ساعت دوبار بروز رسانی شد تا تعداد محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز در پشت ویترین این سامانه به عدد 14 برسد.

این اتفاق در هفته گذشته افتاد و متقاضیان خرید خودروهای وارداتی را شوکه کرد.

در گام اول مدیران ارشد سامانه یکپارچه مجوز حضور 6 مدل خودرو از محصولات برندهای تویوتا، هیوندای، جتا، چانگان و کیا  را صادر کردند. هنوز متقاضیان با این اتفاق کنار نیامده بودند که سامانه یکپارچه خودرو هشت مهمان جدید را به خود دید. محصولاتی از برندهای گَک، سوزوکی، تویوتا، دانگ فنگ، بستیون، کیا، جتا و هیوندای نیز در کنار خودروهای پیشین جای گرفتند.  

کرولا 1200 و کرولا 1500 دو محصول برند تویوتا در سامانه یکپارچه فروش خودرو هستند. شاین مکس از برند چینی دانگ فنگ را ایران خودرویی ها با خود به سامانه یکپارچه آورده اند. CS 35 پلاس تیپ سه و  CS 55 پلاس نیز محصولات چانگان هستند که در دسترس متقاضیان قرار دارد. خودروساز چینی گک با محصول GS 3 و سوزوکی ژاپن با CAIZ در تیررس انتخاب متقاضیان قرار دارند. جتا برندی که از همکاری فولکس واگن و FAW چین ایجاد شده با دو مدل VS5 و همچنین VS7 اولین حضور خود را در بازار خودروی ایران تجربه می کند. بهمن موتور T77 بستیون را از چین برای متقاضیان خودروهای کراس اوور سوغات آورده است. هیوندای که در بازار خودروی کشور خیلی هوادار دارد تا اینجای کار به کمک کرمان موتور دو خودرو وارد بازار کرده Creta و النترا توسط مد یران کرمان موتور روانه سامانه کپارچه شده اند. رقیب هیوندای یعنی کیا نیز دو محصول کراس اوور جدید یعنی سلتوس و سونت را در سامانه فروش خودروی صمت به متقاضیان عرضه کرده است. زوتی هم که با DL5 آماده به نوعی جمع برندهای چینی در سامانه یکپارچه جمع باشد.

البته همچنان متقاضیان نمی توانند نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کنند. اما عرضه 14 خودروی وارداتی از برندهای مختلف در سامانه یکپارچه فروش خودرو را می توان گام بزرگی از سوی صمت دانست که در مسیر عرضه محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز برداشته شده است.

این گام پیام روشنی را به بازار خودرو مخابره کرد و آن اینکه وزارت صمت دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا واردات خودروهای صفر کیلومتر را نهایی کند و بازار را از جاده انحصار خارج کند. البته بر رغم برداشتن این گام و مخابره شدن پیام به بازار خودرو، فراموش نکنیم هنوز تیراژ واردات خودرو به میزانی نیست که بازار خودرو را نگران کند. آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد تا کنون حول و حوش پنج هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. مدیران گمرک تاکید می کنند، بخشی از این خودروها همچنان در پروسه ترخیص حاضر هستند و هنوز از درهای گمرک عبور نکرده اند. این تعداد خودرو نمی تواند اثرگذاری لازم را روی قیمت های بازاری خودرو داشته باشد.

آمارهای ارائه شده در ارتباط با متقاضیانی که برای این خودروها ثبت نام کرده و آن دسته متقاضیانی که توانستند با اهرم قرعه کشی از موانع مختلف گذشته و حائز شرایط برای دریافت محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز شوند نیز به خوبی نشان می دهد سیاست گذار همچنان راه طولانی برای ایجاد آرامش در بازار خودرو با استفاده از ساز و کار واردات خودرو دارد.

بر اساس آمارهای منتشر شده در دور اول فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، حدود 120 هزار نفر برای تصاحب محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز با هم رقابت کردند که در نهایت مدیران صمت اسامی حول و حوش 33 هزار نفر را از گردونه قرعه کشی به عنوان افراد برنده خارج کردند.

البته چندی پیش مهدی ضیغمی، مدیر طرح فروش خودروهای وارداتی وزارت صمت، اعلام کرد بر اساس آخرین پایش ها حدود چهار هزار نفر از خرید خودروهای وارداتی انصراف دادند تا آمار واجدین شرایط خرید محصولات صفر کیلومتر خارجی به نزدیکی های 30 هزار نفر برسد.

بنابراین چنانچه بر تعداد علاقمند خودروهای وارداتی اضافه نشده باشد حداقل نیاز موجود بازار حدود 100 هزار دستگاه برآورد می شود. سیاست گذار نمی تواند با واردات پنج هزار دستگاهی بازار تشنه را سیراب کند.