به گزارش اکو ایران، ایران خودرو در صورت های مالی منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس مربوط به شهریور 1402 اعلام کرد در مجموع تولید 25 هزار و 100 دستگاه انواع سمند را نهایی کرده است. تولید این تیراژ برای سمند در شرایطی است که این خودروسازی ابتدای سال جاری هدف گذاری حدود 84 هزار و 600 دستگاهی را برای این خانواده خودرویی برآورد کرده بود. ابی های جاده مخصوص اگر قصد داشتند تا تولید سمند را تا پایان نیمه اول سال جاری با هدف گذاری تعیین شده منطبق کنند باید به طور میانگین حدود 42 هزار و 300 دستگاه انواع سمند را در خطوط تولید خود نهایی می کردند. اما تولید واقعی خانواده سمند حول و حوش 40 درصد از میانگین پیش بینی شده با توجه به هدف گذاری صورت گرفته، عقب مانده است. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص بیش از 17 هزار و 150 دستگاه انواع سمند را کمتر تولید کرده است.

وضعیت فاکتور کردن سمند نیز با توجه به برنامه ریزی ایران خودرویی برای سال جاری، چندان چنگی به دل نمی زند. مدیران فروش آبی های جاده مخصوص تا پایان نیمه اول امسال حدود 24 هزار و 650 دستگاه انواع سمند فروختند. این تیراژ فروش نیز همانند تولید از هدف گذاری عقب مانده است.

پیش بینی خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص این بود که طی 12 ماهه 1402 در مجموع حول و حوش 84 هزار و 600 دستگاه از اعضای خانواده سمند را بعد از تکمیل روانه بازار کند.

اگر آبی های جاده مخصوص قضد داشتند که به این هدف گذاری وفادار بمانند باید به طور میانگین طی بازه 6 ماهه نزدیک به 42 هزار و 300 دستگاه سمند را برای متقاضیان فاکتور می کردند.

اما آنچه در عمل برای متقاضیان فاکتور شده حدود 24 هزار و 650 دستگاه بوده است که بیش از 17 هزار و 600 دستگاه کمتر از میانگین در نظر گرفته شده برای پیش بینی تولید سال جاری است. به زبان درصد، همانند تولید، ایران خودرویی ها در عرضه سمند به بازار تا پایان نیمه اول سال جاری با یک عقب ماندگی حدود 40 درصدی روبرو هستند.

ناتوانی به پایبند ماندن به هدف گذاری در تولید سمند، سیگنال منفی به بازار خودرو ارسال می کند. طرف تقاضا متوجه می شود که طرف عرضه امکان تحقق هدف گذاری خود برای تولید خانواده سمند را ندارد. همین مساله سبب می شود تا دارندگان سمند در بازار با این تحلیل که امسال جاده عرضه سمند به بازار چندان عریض نخواهد بود، قیمت خودروی در اختیار خود را تا جای امکان افزایش داده و همین اتفاق می تواند، نمودار قیمت بازاری سمند را صعودی کند.