به گزارش اکو ایران، ایران خودرو در صورت های مالی خود مربوط به سه ماهه دوم سال جاری (پایان شهریور 1402) حدود 14 هزار و 390 میلیارد تومان زیان فروش ثبت کرده است. صورت های مالی ایران خودرو در ساعت های پایانی مهر 1402 در سایت کدال سازمان بورس منتشر شد. بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر 14جاده مخصوص، آبان امسال را با خبر زیان نزدیک به 14 هزار و 390 میلیارد تومانی آغاز کردند.

آبی های جاده مخصوص در صورت های مالی خود در سه ماهه ابتدایی سال جاری (خرداد 1402) حول و حوش چهار هزار و 867 میلیارد تومان زیان فروش ثبت کردند. بنابراین این خودروساز در پایان شهریور امسال به نسبت پایان خرداد سال جاری، زیان حاصل از فروش محصولاتش نزدیک به 195 درصد رشد کرده است. این مساله نگرانی ها را در ارتباط با تدوام حیات این خودروساز بوجود آورده است.

آنچه وضعیت ایران خودرو را نگران کننده تر می کند ثبت حدود 70 درصد زیان فروش کل سال 1401 در پایان نیمه اول سال جاری است. این به آن معناست که زیان حاصل از فروش محصولات زیر قیمت تمام شده در سال جاری رکورد سال گذشته را پشت سر خواهد گذاشت و قله جدیدی را در ثبت زیان فروش سالانه در کارنامه ثبت خواهد کرد.

آبی های جاده مخصوص در پایان سال گذشته زیانی بیش از 20 هزار و 500 میلیارد تومان را بابت فروش محصولات زیر قیمت تمام شده در صورت های مالی خود ثبت کردند.

افزایش زیان ایران خودرو در سال جاری سیگنال منفی به بازار مخابره می کند و این احتمال را دامن می زند که بزرگترین خودروساز کشور نتواند به حیات خود ادامه دهد. ثبت زیان فروش به دلیل اصرار بر سیاست قیمت گذاری دستوری اتفاق افتاده است. سیاستی که پا بر گلوی شرکت های خودروساز گذاشته و نفس آنها را به شماره انداخته است.

فروش با زیان ایران خودرو این پیامد را برای بازار دارد که جاده عرضه خودرو از تولید شرکت های خودروساز به بازار باریک شود و همین اتفاق قیمت های بازاری خودرو را افزایش دهد.