به گزارش اکو ایران، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت ستاد تحت مدیریتش برای اجرای برنامه هفتم توسعه اسقاط سالانه 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده را در دستور کار دارد.

مهران سالاریه این هدف گذاری را در راستای از رده خارج کردن و نوسازی ناوگان فرسوده کشور عنوان کرد.

ممنوعیت واردات خودرو از سال 97 به دلیل مدیریت منابع ارزی سبب شد تا اصلی ترین محل استفاده از گواهی های اسقاط خودروهای فرسوده مسدود شود. بسته شدن مسیرهای ورودی محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز به کشور سبب شد تا دارندگان خودورهای فرسوده برای اسقاط کردن خودروهای خود با چالش های متعددی روبرو شوند. از طرف دیگر مراکز اسقاط خودرو نیز که در روزگار واردات خودرو پُر رونق بودند با توجه به سیاست جدید در زمینه ممنوعیت ورود خودرو به کشور کسب و کارشان تا حد زیادی از سکه افتاد. نیروی کار شاغل در این مراکز نیز به الاجبار باید به فکر کار جدیدی برای خود می گشتند. این وضعیت با توجه به اینکه خودروسازان داخلی اجباری برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نداشتند، بیش از پیش تشدید شد.

اما هدف گذاری از رده خارج کردن 500 هزار خودروی فرسوده به صورت سالیانه در برنامه هفتم توسعه کشور اتفاقی بود که هم دارندگان خودروهای فرسوده را خوشحال می کند هم متقاضیان خودروهای وارداتی به صورت غیر مستقیم از این خبر سوپرایز می شوند. دلیل سوپرایز علاقمندان به محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز را باید در تداوم واردات خودرو به دلیل هدف گذاری برای اسقاط خودروهای فرسوده جست و جو کرد.

چنانچه سیاست گذار قصد داشته باشد تا اسقاط خودرو را با آنچه در برنامه هفتم توسعه کشور آمده همخوان کند باید به واردات خودرو به عنوان یکی از مسیرهایی که امتحانش را پس داده بیش از پیش توجه کند. ورود محصولات تولیدی برنامه جهانی خودروساز کمک می کند تا علاوه بر انتقال تکنولوژی، خودروهایی با مصرف سوخت پایین در خیابان ها و جاده های کشور تردد کنند و این اتفاق می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک فراوانی کند. شرکت های واردکننده نیز به ازای هر دستگاه خودرویی که شماره گذاری می کنند موظف هستند تا تعدادی گواهی اسقاط را به پلیس راهور ارائه دهند.

البته امکان واریز وجه در صورت نبودن گواهی اسقاط خودرو مسیری است که پیش پای شرکت های تولیدکننده خودروی داخلی نیز قرار گرفته و تا حدودی می تواند هدف گذاری 500 هزار دستگاهی آن هم به صورت سالیانه براساس برآورد ذکر شده در برنامه هفتم توسعه کشور برای اسقاط خودروهای فرسوده را تهدید کند.

اما هر چه هست تا اینجای کار اظهارات رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خوشحالی دارندگان خودروهای فرسوده و متقاضیان خودروهای وارداتی را رقم زده است. باید منتظر ماند و دید سیاست گذار چگونه با برنامه ریزی پیش بینی مورد نظر برای اسقاط خودروهای فرسوده را محقق می کند.