به گزارش اکو ایران، نسل پنجم کیا اپتیما با نام کیا K5 برای حضور در بازار ایران، رونمایی شد. این خودرو در سبد محصولاتی کوشا خودرو قرار گرفته و قرار است به زودی از مسیر سامانه یکپارچه فروش در دسترس متقاضیان قرار گیرد.

کیا K5 را می توان یک خودروی سدان نیمه لوکس در نظر گرفت. پیش تر کیا اوپتیما در بازار ایران حاضر بود و توانسته بود تا دل مشتریان خودروهای سدان را ببرد. پیش بینی می شود نسل پنجم کیا اوپتیما بتوانند همانند اسلاف خود باز هم در بازار ایران خودنمایی کند.

براساس اطلاعات منتشر شذده توسط شرکت واردکننده کیا K5 از یک موتور 2000 سی سی بهره می برد. قدرت این موتور، 150 اسب بخار در دور موتور 6 هزار دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور آن موتور نیز 196 نیوتن بر متر در دور موتور چهار هزار دور در دقیقه گزارش شده است.

یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته در کیا K5 به کار رفته است. ظرفیت صندوق عقب این خودروی سدان 453 لیتر اعلام شده و مخزن بنزین آن نیز گنجایش 60 لیتر سوخت را  دارد.

بررسی امکانات رفاهی این خودرو نشان می دهد کیا K5 دارای دوربین دنده عقب، پورت شارژ USB، بلوتوث، صفحه نمایش 8 اینچی است که از سیستم عامل Apple Car Play و همچنین از سیستم عامل Android Auto پشتیبانی می کند. کنترال صوتی نیز روی فرمان قرار داده شده است. کروز کنترل اتوماتیک از دیگر آپشن های در نظر گرفته شده برای کیا K5 است. قابلیت انتخاب نوع رانندگی و فرمان تلسکوپی قابل تنظیم نیز در این خودرو دیده می شود.

کیا K5

اگر بخواهیم مشخصات ایمنی کیا K5 را بررسی کنیم این خودروی سدان از ایموبلایز، آلارم دزدگیر، کیسه راننده و سرنشین جلو بهره می برد. قفل شدن اتوماتیک در خودرو بعد از حرکت خودرو و همچنین باز شدن قفل درهای خودرو به صورت اتوامتیک بعد از برخورد نیز از دیگر امکانات ایمنی کیا اپتیما K5 است. سیستم صوتی برای حرکت خودرو به جلو و عقب در هنگام پارک (سنسورهای پارک جلو و عقب)، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ( TPMS)، سیستم ترمز دستی از نوع پدالی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) جلو و عقب دیسکی نیز در فهرست مشخصات ایمنی کیا K5 قابل مشاهده است.

قیمت نهایی این خودرو هنوز مشخص نشده اما بررسی قیمت جهانی کیا K5 حول و حوش 21 هزار دلار برآورد می شود.

باید منتظر ماند و دید که چه زمانی قیمت این خودرو تعیین می شود و چه زمانی نیز به ویترین سامانه یکپارچه فروش اضافه خواهد شد. اما با توجه به برنامه وزارت صمت برای عرضه خودروهای وارداتی پیش بینی می شود این خودرو در آینده نزدیک به سامانه یکپارچه بیاید و در دسترس متقاضیان قرار گیرد.