به گزارش اکو ایران، ایران خودرو در پایان آذر 1402 در مجموع حدود 17 هزار و 200 دستگاه رانا را برای مشتریان خود فاکتور کرده است. این تیراژ عرضه در شرایطی رقم خورده که سال گذشته در همین بازه زمانی آبی های جاده مخصوص توانسته بودند حول و حوش 36 هزار و 350 دستگاه رانا بفروشند.

بنابراین مقایسه فروش رانا در پایان آذر 1402 با همین بازه زمانی در سال گذشته از افت فروش بیش از 40 درصدی رانا توسط خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص حکایت دارد.

با توجه به این میزان افت تولید می توان گفت ایران خودرویی ها برای عرضه رانا بابازار رودربایستی دارند. دلیل این رودبایستی را می توان از افت تولید این خودرو متوجه شد.

آبی های جاده مخصوص در مجموع تا پایان سومین ماه از فصل پاییز سال جاری نزدیک به 17 هزار و 400 دستگاه رانا تولید کردند. چنانچه این تیراژ تولید را با تولید ثبت شده در پایان  آذر 1401 مقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد که این خودروساز طی امسال بیش از سه هزار دستگاه رانا کمتر در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. این افت تیراژ تولید به زبان درصد از کاهش تولید حدود 15 درصدی در بازه زمانی یاد شده حکایت می کند.

به نظر می رسد آبی های جاده مخصوص انگیزه ای برای افزایش تیراژ رانا ندارند اما با توجه به حضور این خودرو در طرح های فروش پیشین به نوعی مجبور هستند تا همچنان این خودرو را در سبد محصولاتی خود حفظ کنند.

بررسی وضعیت حاکم بر تولید خودرو نشان می دهد قیمت گذاری دستوری یکی از اصلی ترین دلایل بی انگیزگی شرکت های خودروساز برای تولید است.

آبی های جاده مخصوص برای اینکه بتوانند فشار حاصل از سیاست قیمت گذاری دستوری را کاهش دهند در جدیدترین اقدام تولید برخی محصولات را در دستورکار قرار داده اند که پسوند ارتقا یافته را یدک می کشد. طراحان محصولات ایران خودرو در محصولات ارتقا یافته به نسبت مدل های پیشین آپشن های بیشتری در اختیار مصرف کننده قرار داده اند اما قیمت مدل های ارتقا یافته را نیز افزایش داده اند تا زیان حاصل از تولید را از این مسیر کاهش دهند.

رانا ارتقا یافته نیز یکی از این محصولات است. این گمانه وجود دارد که آبی های جاده مخصوص با تولید رانا ارتقا یافته، اشتهایی خود را برای تولید رانا باز یافته و همچنان این خودرو را در سبد محصولاتی خود حفظ کنند.