به گزارش اکو ایران، رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت بررسی آمارهای منتشر شده نشان می دهد تا پایان آذر 1402 در مجموع حدود 50 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

محمود مشهدی شریف گفت برنامه ریزی شده بود تا در سال جاری در مجموع تیراژ اسقاط خودرو به 100 هزار دستگاه برسد.

اما بررسی های تعداد خودروهای اسقاطی نشان می دهد حول و حوش 50 درصد خودروهای هدف گذاری شده اسقاط شده است.

آن طور که رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت دلیل این عقب ماندگی از برنامه خروج خودروهای فرسوده در سال جاری را باید در اقدامات دوبت جست و جو کرد.

مشهدی شریف به تاخیر دولت برای ابلاغ آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به عنوان پاشنه آشیل اسقاط خودروهای فرسوده تاکید می کند و معتقد است چنانچه دولت ابلاغ این آیین نامه را هر چه سریعتر در دستورکار قرار می داد این امکان وجود داشت تا هدف گذاری برای خروج فرسوده ها در سال 1402 عملیاتی شود.

بنابراین این طور به نظر می رسد که اسقاط خودروهای فرسوده بر خلاف شعارهایی که از سوی سیاست گذار داده می شود چندان در اولویت دولت قرار ندارد و این مساله را می توان در تاخیر ابلاغ آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به خوبی مشاهده کرد.

ابلاغ آیین نامه اجرایی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده این امکان را بوجود می آورد تا دست عوامل اجرایی به لحاظ قانونی باز باشد و آنها بتوانند در این مورد سرعت از رده خارج کردن خودروهای فروسده را افزایش دهند.

آمارهایی که رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو از تعداد خودروهای اسقاطی بیان می کند گویای این این است که 35 درصد تا 40 درصد خودروهای در حال تردد کشور، فرسوده هستند.

براساس سخنان مشهدی شریف اسقاط هر دستگاه خودروی فرسوده می تواند منجر به صرفه جویی هزار و 600 لیتری بنزین در سال شود.

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد در حال حاضر میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 113 هزار لیتر است که از میانگین تولید فاصله گرفته و این روند می تواند منجر به وابستگی کشور به واردات بنزین شود.