به گزارش اکو ایران، معاون وزیر صمت گفت خودروهای وارداتی در پیچ و خم شماره گذاری هستند و آن طور که شرکت های واردکننده اعلام کرده اند فرآیند شماره گذاری محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز زمان بر است.

مهدی ضیغمی ادامه داد پلیس راهور در این ارتباط باید پاسخگو باشد که آیا ادعای شرکت های واردکننده درست است یا اینکه این شرکت های واردکننده دوست دارند با کُند شدن مسیر عرضه خودروها به بازار منابع مالی را بیشتر در اختیار داشته باشند.

بررسی روند ورود خودروهای وارداتی به بازار مشخص نیست. آمارهای ارائه شده از سوی منابع رسمی گویای این نکته است که بیش از 9 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و همچنین بیش از 10 هزار دستگاه خودرو نیز به سمت کشور در حال حمل شدن است.

اما این آمارها در حالی مطرح می شود که وضعیت حاکم بر بازار خودرو نکته دیگری را نشان می دهد. خودروهای وارداتی چندان در بازار دیده نمی شوند و آن تعداد اندکی هم که وارد بازار شده اند قیمت های نجومی را به می بینند.

سیاست گذار خودرویی باید شفاف سازی کند که به طور مشخص چه تعداد خودرو وارد گمرک شده، چه تعداد خودرو از گمرک ترخیص شده و تعداد خودروهای شماره گذاری شده چه تعداد است.

با توجه به صحبت های معاون وزیر صمت به نظر می رسد پلیس راهور در این میان نقش دارد زیرا شرکت های واردکننده نفعی در ایجاد دست انداز در مسیر شماره گذاری و تحویل خودروها ندارند.

اما مشخص نیست که چرا باید شماره گذاری خودروهای وارداتی که مراحل مختلف را پشت سر گذاشته اند تا به بازار خودرو برسند اینقدر کُند پیش می رود؟

بهتر است مسئولین پلیس راهور در این ارتباط شفاف سازی کرده و مدیران صمت هم اطلاعات خود را بی تعارف در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

بازار خودرو در صورت در دسترس داشتن اطلاعات شفاف بهتر تصمیم می گیرد تا زمانی که فضا غبار آلود است و مشخص نیست کدام اطلاعات و آمارها قابل اعتماد است و کدام آمارها قابل اعتماد نیست و تنها عددسازی به منظور مدیریت بازار خودرو است.