به گزارش اکو ایران، وزیر صمت در نامه ای به رییس کل بانک مرکزی خواستار افزایش سقف اعتبارات ایران خودرو و سایپا شد.

آن طور که در نامه عباس علی آبادی به محمدرضا فرزین آمده است دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل همراهی در مهار تورم امکان افزایش قیمت محصولات خود را پیدا نکردند این مساله سبب شده تا شرکت های خودروساز برای تامین منابع مالی خود با چالش روبرو شوند.

علی آبادی با اشاره به برنامه ایران خودرو و سایپا برای افزایش تولید در فرصت باقی مانده تا پایان سال از سیاست گذار پولی و بانکی در خواست کرده تا سقف اعتبارات ایران خودرویی ها 10 هزار میلیارد تومان و سقف دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپایی ها را پنج هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

وزیر صمت در خلال نامه خود به فرزین اشاره ای هم به نظر معاون اول رییس جمهور کرده و گفته محمد مخبر در جریان برنامه افزایش تولید دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال قرار دارد و با آن موافق است.

به نظر می رسد علی آبادی تلاش کرده سیگنالی به رییس کل بانک مرکزی بدهد که دولت هم  در جریان نیاز مالی ایران خودرو و سایپا قرار دارد و سیاست گذار خودرویی با هماهنگ با سیاست گذار کلان این نامه را نوشته است.

وزیر صمت امیدوار است سیاست گذار پولی و بانک کشور در اسرع وقت با درخواست او مبنی برای افزایش سقف اعتبارات ایران خودرو و سایپا موافقت کند تا منابع مالی مورد نیاز هر چه سریعتر به خودروسازان تزریق شود.

ایران خودرو و سایپا بعد از سپری کردن بهار 1402 به دنبال مجوز افزایش قیمت برای محصولات خود بودند. تابستان امسال به چانه زنی برای دریافت مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت گذشت اما نتیجه خاصی در بر نداشت.

خودروسازان که دیدند از مسیر شورای رقابت اتفاق خاصی نمی افتد مسیر دیگری را برگزیدند. اضافه کردن برخی آپشن ها به محصولات موجود و پسوند ارتقا یافته به نام محصولات خود، لیستی را تحت عنوان محصولات جدید تهیه و روانه صحن شورای رقابت کردند. شورای رقابت با قیمت های پیشنهاد شده برای خودروهای ارتقا یافته موافقت کرد اما متقاضیان عرضه محصولات ارتقا یافته به جای محصولات پیشین مخالف بودند بنابراین خودروسازان در فروش خودروهای به اصطلاح جدید با چالش روبرو شدند.

همین چالش، حساب خودروسازان را به میزانی کاهش داده که وزیر صمت را مجبور کرده به رییس کل بانک مرکزی برای افزایش سقف اعتبارات ایران خودرو و سایپا نامه بنویسید.

بازار خودرو نیز با نگرانی وضعیت تولید ایران خودرو و سایپا را دنبال می کند، زیرا تیراژ عرضه شرکت های خودروساز یکی از آیتم های اثر گذار روی قیمت بازاری خودرو است.

چنانچه خودروسازان نتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را از مسیر بانک مرکزی به کمک افزایش سقف اعتبارات خود تامین کنند آنگاه جاده عرضه آنها به بازار باریک شده و نمودار قیمت بازاری خودرو صعودی می شود.

بنابراین علاوه بر وزارت صمت و مدیران ایران خودرو و سایپا، دو طرف عرضه و تقاضا در بازار خودرو نیز با دقت تصمیم بانک مرکزی را درباره نامه یاد شده دنبال می کنند.