به گزارش اکو ایران،  وزیر صمت در جلسه هیات دولت از عرضه "ری را" در اردیبهشت 1402 خبر داد.

عباس علی آبادی گفت نخستین خودروی تمام ایرانی در کلاس جهانی بهار سال آینده عرضه می شود.

بنابراین با توجه به اظهارات وزیر صمت اولین محصول تمام ایرانی، ایران خودرو از چند ماه آینده در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

"ری را" عنوان اولین کراس اوور داخلی را نیز یدک می کشد این خودرو که ابتدا با نام K125 در میان پروژه های ایران خودرو شناخته می شد روی پلت فرم خودروی تارا تولید خواهد شد.

بعد از بازگشت تحریم های صنعت خودرو در سال 97، خودروسازی پژو شریک تجاری ایران خودرو چمدان های خود را بست و از ایران رفت.

این خودروساز فرانسوی در دوران بعد از توافقنامه برجام برنامه ریزی کرده بود تا سه محصول خود را برای تولید روانه بازار خودروی ایران کند.

پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 سه محصول انتخابی شریک تجاری ایران خودرو بودند. ایران خودرو و پژو توافق کردند تا تولید محصولات یاد شده از مسیر شرکت "ایکاپ" اتفاق بیفتد.

پژو 2008 اولین محصولی بود که شرکت مشترک ایران خودرو و پژو مقدمات حضورش در بازار خودروی کشور را فراهم کرد. مدیران "ایکاپ" مشغول برنامه ریزی برای عرضه دومین محصول خود یعنی پژو 301 به بازار خودرو بودند که تحریم ها از راه رسید و کار نیمه تمام ماند.

پژو 208 هم که جانشین بالقوه پژو 206 و پژو 207 محسوب می شد هیچ گاه پایش به بازار خودروی ایران نرسید.

مدیران ارشد ایران خودرو که از رفتار شریک فرانسوی خود عصبانی بودند، تصمیم گرفتند تا پژو 301 را تبدیل به یک خودروی داخلی کرده و با نام جدید به تولید انبوه برسانند.

حاصل تلاش مدیران ایران خودرو، "تارا" شد. ایران خودرویی ها همان زمان تصمیم گرفتند تا علاوه بر "تارا"، محصول دیگری را نیز روی پلتفرم ایرانی شده پژو 301 تولید کنند. "ری را" حاصل برنامه ریزی ایران خودرویی ها است.

"ری را" تیر سال گذشته در زمانی که رضا فاطمی امین، وزیر صمت بود و مهدی خطیبی، سکان هدایت ایران خودرو را در دست داشت، رونمایی شد.

وزیر پیشین صمت وعده داده بود که "ری را" سال 1402 به تولید انبوه برسد و روانه بازار شود، اتفاقی که البته نیفتاد و حالا وزیر صمت وعده از عرضه این خودرو در اردیبهشت سال آینده می دهد.

البته در محقق شدن وعده علی آبادی جای تردید وجود دارد و به رغم اظهارات وزیر نمی تواند چندان امیدوار بود. همان طور که وعده فاطمی امین درباره "ری را" عملیاتی نشد این امکان نیز وجود دارد که قول وزیر مستقر صمت درباره بازه زمانی عرضه "ری را" نهایی نشود.

شاید در اردیبهشت سال آینده وزیر صمت برای اینکه بدقول نشود (در صورتی که همچنان سکاندار صمت باشد) یک رونمایی دیگر، این بار از " ری را " تولید شده برگزار کند.

هر چه هست بازار خودرو بعد از اظهارات وزیر درباره نخستین خودروی تمام ایرانی در کلاس جهانی امیداور است وعده وزیر در زمان مقرر، محقق شود تا هر چه زودتر نخستین کراس اوور ایرانی در جاده ها و خیابان های کشور تردد کند.

پیش بینی می شود از نخستین خودروی تمام ایرانی استقبال خوبی در بازار شود. البته هنوز قیمت نهایی آن مشخص نیست و معلوم نیست متقاضیان برای خرید این خودرو از بازار باید حساب خود را چه میزان شارژ کنند.